Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 1745 ggr
Skurtrasan
0

Räkor ? tips?

Jag är lite halv kluven i denna frågan, eller ja frågorna.

Jag har/är så sugen på att införskaffa mig ett riktigt nanokar på 20/30 liter men har sån beslutsångst på vilka räkor jag skulle inhandla.

Dem jag är mest sugen på som jag kan namnet på är crystal rer och crystal black sen var det någon hel blå räka som jag inte kan namnet på :)

Så tips och skötselråd kring Nybörjar/rookie räkor förutom rainbow och körsbär skulle uppskattats :)

MvH Jonas :]

Livet i varje Andetag

A58oA49
0

Crystal red och black är lika lätta som körsbär.

Skurtrasan
0

någon som vet hur neocaridina blue är ? jag kan nästan ingenting om räkor men det är en släkting ? framodlad variant av körsbär?

Eller om någonhär inne har blue bolt så skulle tips uppskattas om dessa :)

Livet i varje Andetag

Luddeg
0

Neocaridina-släktet brukar fungera ganska bra. De flesta räkorna passar nybörjare.

www.shrimpshop.se/forum

oh-la
0

#1, det skulle jag nog inte hålla med om :P i alla fall inte om man satsar på räkor av högre grader är c-a. de brukar vara tåliga, men inte lika fina och färgstarka. annars har crystal-räkorna högre krav på miljö. de är mer värmekänsliga, känsligare för pH, svårare att föda upp eftersom ynglen lätt svälter ihjäl eller dör av värme eller för högt pH.

neocaridina-släktet går att mixa med caridina-släktet, så vill du ha blå räka kan du gott ha dem med crystal-räkor. jag har ett 30l nano, och det tycker jag är ganska bra storlek. mindre tycker jag nästan känns för litet.

blue bolt är en framavlad version av crystal. de är känsliga och kräver lite kunskap. framför allt skulle jag inte stoppa ner dem i en burk som inte är inkörd och har gått ett tag med andra höggraderade crystal red, gärna ganska högt graderade. man vill ju inte gärna stoppa ner räkor för ett par tusen styck i en burk och sedan bara se dem lägga sig på sidan och dö :P inget för nybörjaren alltså…

HilmaN
0

vad för kalk ger ni åt räkorna?

oh-la
0

#5 ingen alls. de får i sig det de behöver via maten. kalk höjer till på köpet pH i vattnet, och crystal red, som exempel, vill ha låga pH.

HilmaN
0

ok, vad matar du med då? :)

oh-la
0

lite allt möjligt. just nu kör jag en kombo av specialfodret Mosura, Aquatic Natures räkfoder, och något flingfoder. lita allt möjligt alltså. ingen av dessa foder innehåller mig veterligen tillsatt kalk, och helt ärligt ser jag inte att det ska behövas. man tillsätter ju inte extra kalk för fisk, så varför ska man ha det till räkor? räkornas skal er ju egentligen ett exoskelett, motsvarande fiskars skelett fast på utsidan av kroppen. räkor äter till på köpet öms från andra räkor, så egentligen går det u inte till spillo. det är heller inte så hårt eller stort i förhållande till räkan att den behöver extra kalk för att konna bygga det.

HilmaN
0

bra! då slipper man tänka på sådant. :D