Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 1480 ggr
Pärlfisk
0

Sjuka? Betta splendens

Hej

Jag har haft 5 kampfiskar i ett akvarium, 4 honor och en hane. Det har gått jättebra i flera månader. För ungefär en vecka sedan dog en hona, hon blev vit när hon var död i akvariet och när man tog upp henne var hon mörk, typ svart. Inatt upptäckte jag att en av mina andra honor var vit och låg på botten, vit och döende, så jag fick avliva henne.

Jag funderar på om det är en sjukdom i akvariet eller om det är hanen som har börjat attackera dom. Hanen var väldigt "på" honan som dog inatt dagarna innan. Det såg dock inte ut som att han bet henne utan mer som att dom ville para sig.

Jag vet inte vad jag ska göra. Jag ska åka och köpa ett ph-test nu och se om det kan vara något fel på vattnet. Jag vet att det inte går att hålla två honor med en hane så jag måste förmodligen lämna bort honom eller honorna, men samtidigt vet jag inte om det går att lämna bort dom ifall dom är sjuka.

Har ni förslag på vad som kan ha hänt eller vad dom är för sjuka?

Jag har även 2 amanoräkor i akvariet.

[dynamitella]
2

Varför i hela fridens namn har du honor och hanar tillsammans? Det ska man inte under några omständigheter ha.

Så bort med hanen, bums! Och se sen över fodret. Det kan vara bukvattensot, då det är en av de vanligaste dödsorsakerna hos kampfiskar.

Var honorna/honan uppsvälld? Stod fjällen ut från kroppen?

(Med det sagt menar jag inget illa. Tyvärr är det en dödsdom att blanda könen sådär. Så jag kunde inte säga det på ett vänligare sätt).

Mvh Dani