Akvarie och Katt?
Hur funkar det för er? Har katter nu och vill skaffa fiskar i framtiden. Vill inte skapa en stressande situation för någon av dem.. /Madde
Har typ alltid haft katt och akvarium. Aldrig haft några problem om man har täckglas vill säga, blev av med en Guppy då jag inte hade detta men annars aldrig något. Har stort akvarium och förr tyckte katten om att ligga på ljusrampen för det var varmt men de två katter jag har nu bryr sig inte alls. Kanske slänger ett öga ibland men annars inget så helt klart att du ska testa! 
#1 tack för svaret!
Inga problem här heller.
Han katten är väldigt intresserad om det står akvarier lågt (har ett som står på golvnivå nästan) då tittar han o kan kraffsa på glaset ibland men fiskarna har inte brytt sig (han får såklart int egöra demma o det är inte ofta han gör det, nyhetets behag o slutade efter att par dagar).
Kan gå uppe på rampen ibland (varmt o gott ju) men inte ofta alls.
Hon katten bryr sig inte alls, annat än att hon vill äta de växter hon kommer åt o dricker gärna akvarievatten om hon kommer åt.
Min katt sitter och tittar ibland och kraffsar på rutan lite då och då men inte ofta. Har dock hänt en gång att en fisk låg död på golvet när jag kom hem men sen dess har jag täckt över akvariumet med ett lakan på natten och när jag åker hemifrån :P täckglas löser ju självklart detta men jag har inga -.-
Inget problem alls vad jag märkt. :)
Min katt brukar ligga på och ha svansen nere vid glaset, så när hon rör den simmar alla fiskar dit för dom tror det är mat eller något som ska komma ^^
Hon brukar sitta och "riva" (utan klorna, alltså bara med tassen) mot glaset och ibland ligga en bit borta på soffan och attackera akvariumet, men mina fiskar har inte blivit rädda eller något.
Tycker mer att dom blivit vana och mer tama eller så. (Min kusins hund satt på soffan och tryckte nosen mot akvariet och försökte äta dom men inte ens det skrämde dom när han råkade slå emot rätt hårt några gånger).
Täckglas antar jag är att rekomendera, att ingen fisk blir uppfiskad eller en katt som får sig ett bad om den hoppar upp ;P
Har tre kissar och fiskar, har inte varit något problem :) dock brukar de sitta och titta på dem när fiskarna simmar runt.
För ett par år sedan när pappa städade ett akvarium vi hade då och hade av "locket" och gick för att rengöra pumpen, så tog vår äldste katt ett dopp! Kan säga att han var uppe lika fort som han var nere. 
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Mina katter har inte visat något som helst intresse för mitt akvarie. Men när någon annan katt av misstag slinker in brukar de snabbt hitta akvariet och iakta. Antar mina kikat in det när man inte sett och tappar intresset.
Erfarenhet säger mig att det kan fungera. Kan väl hända att de ser ljusrampen som en varm plats att ligga på dock? Nu har mina inte gjort det. Men sett andra gör det. Så en bra täckbräda är nog vettigt.
Min ena katt dyrkar att få ligga på akvariet, nu har hon dock den klassiska hängbuken efter kastrationen, så hon kommer inte riktigt upp där längre 
Har dock en vän som haft akvarie och katt där täckglaset gick sönder och ljusrampen föll ner i vattnet (plus katten), vilket resulterade i kokta fiskar :/
Hälsningar Astrid :)
Inga problem för mig heller och min katt är en riktig tiger ;) Ett tag hade jag inget täckglas på kampfiskakvariet,då det blir så varmt när det är på,och Moltass/ P.A.H (katten) rörde inte fisken :)
min katt brukar sitta på ljusrampen och dricka vatten då jag just nu saknar täckglas, har förlorat en fisk som jag min korkade jävel stoppade i en yngelkasse utan täckglas och den kom ju katten åt ju
Har tre akvarium, två som katterna gärna ligger och sover på och som en katt gärna jagar på (hon slår med tass utan klor efter fiskarna, liggandes på rampen, något fiskarna inte ens verkar märka). Har ett tredje kar som är mindre, som de ibland är intresserade av i den grad att de sitter och tittar på fisken, som verkar titta tillbaks på dom. ^^ Rekomenderar dock heltäckande ramp om den inte står täckt på något sätt, hade en katt som ville ligga på rampen när vi hade täckglas, så hon gick igenom… Inte glad katt och inga glada fiskar och jag fick plocka glas (fiskarna fick nytt akvarium samma dag… och ny sand)
#11 snyggt kar! :)
Tack för alla svar! Är sjukt sugen :D Har ni inne- eller utekatter? Fanns akvariet när katten kom eller tvårtemot? Ålder på katten? Mina är två livliga och busiga ettåringar. Bor inne men tog min ena gerbil förra veckan..Kanske inte lämpligt då? ska ju iofs ha täckglas
Min katt är innekatt, får bara vara ute på balkongen.
Akvarie kom efter katten, då skulle hon snart fylla 1 år och är nu 2 år.
Hon är jättebusig och sådär.
Har du täckglas kan dom som sagt inte göra något..
Tror inte direkt att en katt kan skrämma ihjäl en fisk eller sådär och tror dom blir vana vid lite mer fart runt omkring.
#11 Tack ^^
4 innekatter.
1 bodde här när akvariumet kom (hon som råkade krossa ett täckglas), 2 kom som små, den ena tycker akvariumet är rätt skoj och den andre sover bara på det och den fjärde är född här.
De är på mellan 5-1 år (alla då).
En sak jag kom att tänka på nu som jag fått göra. Våra katter petade bort silikonet, detta undviker man dock lätt genom att ta svart eltejp (eller annan tejp, tycker det blir snyggast med svart) och helt enkelt sätter på varje kant. Brukar få påpeka det för folk om dom ska märka det ^^
Mina är innekatter med.
båda fanns här när akvariet kom.
De är 1,5 och snart 2 år ( de var 8 månader o 1 år när akvariet kom)
Har inga som helst problem med min katt, tvärtom. Han är nästintill helt ointresserad av akvarierna, dock kan han bli lite avundsjuk när jag pysslar med de och kommer och kräver uppmärksamhet.
#17 hehe känner igen det där ^^
Livet i varje Andetag
#17 känner igen det för så fort jag sätter mig och kollar in i ett akvarium så kommer min innekatt och klättrar upp i knät och ska kela