Vad/hur/vilken?
Hej!
Våran ena fisk ser ut att vara gravid… vi har ett stimm av den rasen ch vi tänkte lägga upp bilder på henne. Vi vet inte vilken ras eller om dem brukar få yngel ofta . Vi vet inte heller om hon är gravid..hoppas ni kan se vad det är för ras och om hon är gravid! :) Vi vet iaf att et e någon slags tetra?
Jag tycker det ser ut som hon är gravid :)
You can't make a rainbow without a little rain
Det är en Kilfläcksrasbora :) här hittar du lite info om den http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=52
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
det är bara levandefödare som blir "gravida" (på djur heter det ju dräktig inte gravid).
Romstinna heter det på andra fiskar (art o inte ras heter det med).
HOn kan nog vara romtsinn.
#3 det spelar väl ingen roll om man säger gravid eller dräktig?
Tack ni två!
#4 Tycker inte heller det är något stort "fel" - språkets funktion är ju att andra ska förstå vad man menar…
Tror också att det blir tillökning snart om de andra låter rommen vara 
#5 Okej. :) Men brukar de andra fiskarna låta rommen vara? Eller om jag ser rom, kan jag typ ta dem/det försiktigt med håven och lägga dem i annat akvareum? :)
#6 Låter någon med erfarenhet svara på frågorna. Har själv inte fått tillökning av annat än guppys och det var många år sedan.. 
#7 okej… du är inte intresserad av guppysar nu va? :) (har ett par yngel som behöver hem…)
ÄR det någon som kan? ;)
Till att börja med är en rombärande art inte gravid eller dräktig, utan just romstinn/rombärande/romfylld :) Gravid eller dräktig är en fisk först när äggen befruktats i magen.
Kilfläckar är inte omöjliga att odla, men det är inte heller något nybörjare brukar ge sig på.
Har du andra fiskar, ens föräldrarna själv kvar i karet, så är det kört. Det gäller att plocka upp romen eller alla fiskar i karet omedelbart efter lek.
Men därefter står du ju inför att kläcka och föda upp yngel som mäter 2 millimeter.
.. Så mitt tips är att låta dem vara bara :) Odla levandefödare istället om du vill få yngel. Romspridade är inte alls lika tacksamma att odla!
(Om du däremot ser dem sätta ägg på ett blad, så knipsa av bladet och flytta till ett eget kar. Du kan ju alltid försöka. När de leker så kommer en hona och en hane simma tillsammans under ett tjockt blad, exempelvis en cryptocoryne, och fästa romkorn på undersidan).
#8 Tyvärr är jag inte intresserad just nu… Har lite för mycket att göra här hemma…
#7 okej! vi har inte sett dem leka, men hon är ju smällfet och vi vet inte riktigt hur lång tid det är kvar tills hon sak lägga av sig rommen på ett blad.. men ska vi flytta mamman till ett annat kar tkr du elr?? MED NÅGON VÄXT.. 
#8 okej..synd men tack för så snabbt svar! :)
#11 Läs mitt inlägg. Där får du svar. Du kan inte flytta bara honan, eftersom hon inte är levandefödare.
12# men du skrev i ditt förra inlägg att när dem leker är dem under ett tjockt blad…. just nu har vi inga växter…men ska köpa, ! dem kanske kan para sig utan något tjockt blad? :) men vi låter dem vara och om vi ser rom tar vi upp det och lägger det i ett mini akvarium utan föräldrarna1! :)
De kan inte para sig utan långa blad. Tjockare än vallisneria krävs.
.. Inga växter? Varför i hela fridens namn inte? Fiskarna kan omöjligt må bra om du har dem i ett kalt kar, och kommer aldrig föröka sig.
Steg 1 i akvarievärlden är att alltid göra det så närma fiskens naturliga habitat som möjligt.
#14 inte mitt kar..min kompis, dem har haft plastväxter men dem ska ju köpa växter till dem, visste inte att dem inte kan förka sig utan blad…det var ju därför vi gjorde tråden. Vi ville veta mer om rasen! !:)
Okej. :)
Hänvisa din kompis till google då, och be henne skriva "starta akvarium". Och sen börja läsa :) Levande växter är ett absolut måste om en nybörjare ska klara uppstarten galant.
Snabbkurs:
Steg 1: Köp akvarium, grus, pump och eventuell doppvärmare.
Steg 2: Fyll akvariet och tillsätt bakteriekultur på flaska. Eventuellt vattenberedningsmedel.
Steg 3: Köp MASSOR av riktiga växter. Gärna mer än du själv vill ha.
Steg 4: Efter 2-3 dagar kan du tillsätta 1-5 fiskare beroende på karets storlek. Gärna levandefödare eller någon tålig tetra. Dessa fiskarna kan dö, då karet inte är i balans. Så var berädd på eventuella dödsfall.
Steg 5: Om allt går bra fortfarande efter 2 veckor kan du fylla på med 1-5 fiskar varje vecka till önskad mängd fisk är uppfylld. Tänk på att kolla på zoopet.se så att artens behov tillgodoses.
Steg 6: Utför ett 20% vattenbyte varje vecka. Rengör aldrig hela akvariet genom att byta allt vatten.
16# tack! .) hon kan få låna lite växter ifrån mis så länge..dem behöver ju VERKLIGEN växter hör jag…Jag visste egentligen att dem behövde det..men efetrsom att jag inte visste någt om denna ras så var vi bara tvungna att fråga ( www.fiskar.n.nu ) vi har gjort mkt mer!! BLEV VERKLIGEN NÖJDA! gå in och titta
#16 inte för att starta en "jobbig" diskution haha kan inte ens stava ordet ;) Men JAG tycker inte man ska köra med "test piloter" jag väntar alltid minst 1 vecka innan jag släpper ner något levande mer än växter :) Första fiskarna blir ju ändå testpiloter,men jag tycker man borde vänta iaf en vecka innan man släppte ner fisk där…
Jag tyckte som du innan.
Men jag har själv testat det hundra gånger. En vecka gör ingenting med vattnet. De första 24 timmarna avdunstar kloret i kranvattnet, och de nya fiskarna hjälper bakteriekulturen. Och vattenberedningsmedlet oskadliggör alla farliga ämnen i vattnet.
Jag har aldrig haft något dödsfall på det viset, men jag skrev det eftersom nitriten som bildas den första månaden kan döda fisk.
Men bra att du tar upp det :). För dem som har tålamod är det självfallet inte skadligt att vänta längre.
Däremot skulle jag inte tillsätta räkor, snäckor eller malar de första 2 veckorna. Men just levandefödare är otroligt tåliga. Min mormor envisas med att göra 100% vattenbyte varje månad, och fiskarna har inte visat några som helst tecken på att må dåligt. (Jag påstår inte att det är bra! Bara att det är möjligt).
#19 okej,då fattar jag hur du tänker,alltid lika smart :)
Nejdå :) Men jag tänkte att det är lika bra att förklara min tankegång! Att skriva något och sen bara säga "det är så", är så lätt.
Men du gör rätt. Det är säkrare att vänta :)
vad pratar ni om?
vadå inte starta en jobbig diskotion……??? S: ville egentligen bara veta om hon hade rom S: och var hon kommer lägga rommen! S:
Ni behöver inte gå över styr…
#23 men #18 syftade på Dynamitellas inlägg #16 om att använda så kallade testpiloter i ett nystartat akvarium. Det var inget negativt riktat mot dig Moast.
#24 oki :) vi har lagt honan i ett annat akvarium med ganksa tjockablad växter… Hon är vid växterna hel tiden nästan! ::)
Men kära du.
Jag har ju sagt flera gånger att hon är en rombärande art.
Det innebär att det behövs en hane hela tiden med henne. Hon LÄGGER rommen, och han befruktar den på plats. Inte inuti henne, som med guppys.
Det kommer absolut inte bli bebisar om du bara har henne ensam :) Lägg ner en eller 2 hanar till henne. (eller ja, det lär nog inte bli ungar alls, då arten inte leker ofta i sällskapsakvarium. Men du kan prova).
De kallas yttre befrucktning, hon behöven en hane som kan sprida sin mjölke över rommen efter att hon lagt dem.
Har du googlat arten och läst lite allmänt sådär? Man lär sig ganska mycke på en sökning.
Inte för att vara den som är den, men de heter art och inte ras.
OKi…tyckte ni skrev på ett .itet komplecerat ""språk…"" men aja..ringer min kompis och säger att hon lägegr ner någon hane till henne nu dårå! :)
Om du tycker det är ett komplicerat språk så får du ju ha i åtanke att människorna på den här sajten i regel är äldre än vad du är, och då använder man oftast svårare ord som du kanske inte förstår alla gånger.
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk
nej..men istället för att låsas fatta så frågar jag över vad ordet betyder,..:)
#30 Försökte forumelra mig enkelt och tydligt.
Kan göra en "översättning" på de ord jag misstänker att du inte förstod.
Yttre befrukting = Att äggen bli befrukatde på utsidag av kroppen och inte insidan. Hanen parar sig alltså inte med honan.
Mjölke = Spermier (sarre, sädesvättska) de är de som gör rommen/äggen berfuktade och att de sedan utväcklas ett yngel/foster.
Befrucktning = När spermierna simmar in i äggen och börjar utväcklas till ett yngel/foster.
Romm = Äggen som honan lägger.
Art = Ett systematiskt benemning innom biologi på en djursort. Ett djur som finns i de villda och har ett latinskt namn (kan skriva en bok om detta men de är enkelt förklarat).
Befrukta stavas utan c.
Inte för att hacka på dig theraposa! Utan endast för att ts. inte ska skriva fel i framtiden.
Okej, ja jag har ju dysselexi så jag ser inte sånt, men är van att folk säger till så jag tar absolut inte illa upp. Tycker mest att de är kul att se hur fel jag kan få till saker ibland.
Ska rätta den stavningen.
Det förstår jag :) Det kan inte vara så lätt om man inte ser det, såklart.
rätta till ? kan man ändra sina inlägg eller emnar du skriva utan C i framtiden ? =)
hehe jo jag har med en del skrivsvårigheter och det blir lite fel ibland f ast inte dyslexi har jag int. men jag skriver som jag pratar :P
Livet i varje Andetag
Man kan ändra sitt inlägg i några minuter genom att klicka på "hantera"-knappen i sitt senaste inlägg.
#35 Jepp, man kan ändrar saker, som Dynamitella beskrev.
Haha aa de gör jag med X)
oh tussingen !det visste inte jag hehe kul att få reda på det så vet man det i framtiden :)
Livet i varje Andetag