Red bee räkor??
Har hittat en annons på blocket där hon säljer Red bee räkor? Kan inte hitta info om dom någonstans ? Någon som kan hjälpa mig? Gillar att vara lite på läst innan jag tar hem nya djur.
Red bee och crystal red är i grunden samma räka :)
Här har du lite info:http://www.redbee.se/content.php/24-Crystal-red
(Crystal black och red går att ha tillsammans. Avkomman blir antingen röd eller svart, och inte en hybrid. Båda färgerna kräver exakt samma saker också, så att läsa på om crystal black går lika bra).
Fast har du inte haft räkor innan rekommenderar jag följande arter (De kräver inte så lågt pH):
Amanoräka
Körsbärsräka
Rainbowräka
Men bilden hon lagt upp på blocket då är räkorna knall röda? Kan det fortfarande vara crystal?
Jag vet vem hon är :)
Ja, det är samma latinska namn som crystal red. De kräver samma sak. Men det är kass kvalité på dem bara. Det bilderna inte visar är att de saknar vitt, och istället är genomskinliga där.
Så de är inte så röda om man ser dem på marken.
De är dock inte mindre värda för det. Det är snygga räkor.
Okej då ska jag nog spana lite efter körsbär istället :) Hur många liter vill äppelsnäckorna ha? Tänkte skaffa mig ett par stycken :) Har ett 220L och 2 54l hur många kan jag införskaffa ? Hoppas på att kunna ha olika färger i dom olika Karen ?
Med äpplen brukar man säga 10 liter/ snäcka
I 220 karet kan du ha typ 300 räkor utan problem. Men du kan ju börja med ett 20-tal :)
Och i 54 liters karen kan du ha 20 också, och sen flytta avkomman till det stora karet.
Du kan ha ett tiotal snäckor utan problem i 220, och fyra-fem per 54 liters-kar.
(men när du sa olika färger, så tänk på att körsbär bara är röda. Vill du ha lite olika färger är rainbows bra ihop med körsbär. Jag kan ge dig ett bra pris om du så önskar.)
Menade olika färger på snäckorna! Bor du i krokarna här i Uppsala ?
Okej :)
Nej, jag bor i Skåne. (däremot skickar jag räkor på posten varje vecka. Så själva transporten är inga problem om det var därför du frågade).
kan man ha räkor tillsammans med platy?
Vuxna räkor och snälla platys = Ja
Små räkor och ettriga platys = Nej
ok :)
Okej men du har inga körsbär?
Jo, jag har nog 3-4 stycken kvar.
Okej kanske hör av mig senare :) gillar egentligen inte att skicka räkor och fisk så ska kika om det finns något närodlat först. Men tusen tack för alla svar :))
Gör så :)
(Jag skickar inte fisk. Bara räkor, i breathingbags, i en isolerad kartong. Jag har aldrig haft ett enda dödsfall, inte ens efter 5 dagar på posten. Bara så att du är medveten om att jag skickar seriöst, och inte i någon petflaska!)
Absolut har läst från många att du skickar väl packat! Men har också jobbat på posten :/
Bara så att du vet :)
Med en breathingbag blir det inget skvalp i påsen, och med mossa för dem att hålla sig fast i, blir det inga dödsfall (räkor dör ju bara man håvar upp dem för våldsamt).
Men jag vet precis vad du menar! Hade det funnits ett bättre sätt skulle jag aldrig skicka med posten.