Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 7753 ggr
Skurtrasan
2

Bildtråd mossor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

god dag allihop :)

Tänkte det skulle varit roligt att sätta upp en liten bildtråd kring våra härliga mossor som en del av oss har i akvariet och se hur många olika vi har :)

Tänkte jag kan börja med en bild på min Weeping moss :)

Livet i varje Andetag

Gustavsson2in1
3

DÅ slånger jag ut en på min Taiwan mossa , en av de första växterna jag köpte när jag började med akvarium =)

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

Skurtrasan
2

älskar våran epic kamera….

Livet i varje Andetag

Skurtrasan
2

vore kul att få in lite bilder på alla "Taxiphyllum" och "Vesicularia" sorterna också :)

Livet i varje Andetag

[dynamitella]
1

Javamossa:)

[dynamitella]
2

Javamossa, ännu ett mossträd :)

Skurtrasan
2

blir till att köpa lite javamossa av dig sen när du säljer igen ^^

är inte alls avis på dig som får till din javamossa så bra.. :P

måste säga dina akvarium är grymt vackra =)

Livet i varje Andetag

[dynamitella]
1

Tack :)

Jag har ingen mossa kvar, tyvärr. Allt revs ner och såldes för någon månad sen :)

Skurtrasan
2

aw :< får ta och nalla lite från farfar då hehe ^^

Livet i varje Andetag

Eldsjärten
1

Kommer in lite om de är okFlört Men kan man ha nån sorts mossa till ett 30 liters akvarium??

HilmaN
1

hur länge tar det tills mossan växt fast på tex. en rot? aldrig haft mossa förr, köpt alldeles nyss. det ser ju så fult ut med sytråd runt!

Skurtrasan
2

svårt att säga exakt beror mycket på vilken mossa sen om roten är hård eller mjuk eller om man vill den ska fastna på sten osv men hade spontant sagt 2-5 veckor för den att växa fast.

Livet i varje Andetag

Skurtrasan
2

klart du kan ha mossa i 30 liters :) mina personliga favoriter är weeping och taiwan moss. Tawian mossan är rätt lätt tillgänglig med och Bredder ut sig rätt fort om du vill ha den på en rot eller dylikt så länge den trivs :)

saken med mossor är väl att de inte växer särkilt snabbt vad jag vet så det är en bra växt på ett sånt viss att man inte måste ansa osv särkilt ofta.

Livet i varje Andetag

HilmaN
1

ok. det är javamossa som sitter på en relativt mjuk rot. har suttit där i lite mer än en vecka tror jag :)

Skurtrasan
2

det är bara och vänta då och sen om någon/ra veckor lossa på linan försiktigt och hoppas på det bästa :)

Livet i varje Andetag

Skurtrasan
2

Lägger in en bild på näckmossan jag hade innan.. den har potential som attan den här mossan men den är lite för mörk grön för min smak. Den blev grönare dock efter lite gödning och algätarputsning dock :)

Livet i varje Andetag

Skurtrasan
2

den vilda varianten menar jag då :) går ju köpa mossan med, men tyckte det skulle varit roligare om man faktiskt fick näckmossan att trivas och gröna till sig lite :)

Livet i varje Andetag

[dynamitella]
6

Varför lossa linan? :) Använd en brun eller mörkgrön tråd istället, så behöver du inte oroa dig.

När det växt till sig syns det inte, och till slut kommer tråden att ruttna bort och försvinna.

(På exempelvis red moore rötter är det hopplöst att få något att växa fast. Det kan ta år innan något får fäste).

Skurtrasan
4

haha som vanligt har dani rätt x))

Livet i varje Andetag

[dynamitella]
1

Haha. Nejdå.

Alla gör vi olika :) Men det är så jag gör.

Skurtrasan
2

bra lösning då haha :) lustigt att man inte tänkte på det har fortfarande fiske lina kring min mossa nu  så :P

Livet i varje Andetag

mejamylove
1

Vad heter roten i #0?

Skurtrasan
2

det är trollhassel :) grymt fina tycker jag dem går oftast i like häftiga former. Går att hitta på gårdar osv finns tyvärr icke vild här vad jag vet :)

Livet i varje Andetag

Gustavsson2in1
3

kallas trollhassel =)  , inget vilt växande utan de är sånna tråd/buskar man köper och får odla upp i trädgården =)

Vi har sån tur att vår farfar har 2 st sånna i 3 meters höjder (stort för trollhassel) =)

mejamylove
1

#22 & #23  Okej, väldigt fin iaf :)

Skurtrasan
2

hade varit kul och se en akvarie bild på fissidens fontanus/pheonix mossa är nyfiken på hur den verkligen ser ut i akvarium :)

inte dem här google bilderna som är PS editade …

Livet i varje Andetag

Skurtrasan
2

ska göra ett nytt försök på vitmossa tänkte jag mig den som ser ut sån här

Livet i varje Andetag

Ratata
1

#26 Kan man få vitmossa att trivas i vattnet? Tänker mig att den vill leva mer sumpigt än helt dränkt :P

Skurtrasan
2

den finns ju både över mellan och under så visst borde det gå. Vi brukade hämta akvarieväxter från ett tjär där det växte helt under vatten ca 20 cm under så visst ska det gå:) förhoppningsvis

Livet i varje Andetag

Gustavsson2in1
4

vitmossa är ju en toppenmossa , riktigt häftig då varje sporr ser ut som en svamp i kroppsformen , det är ju helt klart en vacker mossa 0)

Skurtrasan
2

åh ja fast min favorit kommer alltid att vara weeping ;) älskar att den lägger sig neråt när den blir längre :)

Livet i varje Andetag

Ratata
1

Visst är den vacker, vitmossan!

Tänkte att miljön i ett kärr inte är samma som i ett akvarium. Är du inte orolig att den kommer påverka pH-värdena mycket då? Vitmossa är ju känd för att försura miljön den växer i.

Gustavsson2in1
3

har massor vattenpest i mitt akvarium så ^^

Skurtrasan
2

och jag tänkte köpa in ett Test akvarium och slänga ner allt i först som man kommer vara osäker på finns en del grenar mossor och växter som man behöver se lite vad som händer med balansen om man skulle lägga ner dem i något av dem riktiga karen sen :)

Livet i varje Andetag

Skurtrasan
2

Tänkte köpa in ett 30 liters Nano Akvarium sen och köpa hem lite taiwan och ta lite weeping moss från mitt kar ska nog ta och slänga in bilder här på det sen :)

Livet i varje Andetag

sallad
2

Hehe. Får ladda upp en kass bild på min riccia mossa som jag hittade igår i ån :P

-Rasmus 🌈

Skurtrasan
2

jag hade läst någonstans i någon flora bok men blev förvånad när du sa du hittade den ända där uppe….erg nere ? =))  grymt kul att det faktiskt går att hitta :D

Livet i varje Andetag

sallad
1

Jag blev också förvånad :D

-Rasmus 🌈

Catta-
3

Har denna mossa på mina rötter :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Gustavsson2in1
2

vad i himelens rike är de där för mossa ?! ser ju asfrän ut ^^.

strukturen påminner om kortväxt grönslick :P

Catta-
1

Haha jag vet faktiskt inte :) Fick lite sådan mossa av min syster för länge sedan

Skurtrasan
2

grymt häftig ^^

Livet i varje Andetag

HilmaN
1

ser ut som något klet från havet, typ grönslick Cool coolt

[dynamitella]
2

Är det inte cladophora (algen)? Som mossbollar är gjort av? :)

Ser ut som det. http://aqualandpetsplus.com/Plant,163.jpg

Inte mindre trevligt för det dock!

Catta-
1

#43 Vet inte. Den är inte "lös" att ta på som vissa alger är. Så jag tror det är någon slags mossa. En väldigt ful mossboll kanske? :P

Skurtrasan
2

Hur får man javan och sätta sig på trä och sten ? O_O

Livet i varje Andetag

[dynamitella]
6

Man binder fast den och hotar med pistol ;)

mejamylove
2

#46 haha ;D

Skurtrasan
2

hehe XD funderade på om det var så enkelt det kändes för lätt :P

Livet i varje Andetag

Gustavsson2in1
2

haha ja så kan man med göra jum ^^

[hejhejnaffy]
1

#48 men det kommer ta några veckor för den att fastna helt tror jag :)

Skurtrasan
2

ja fast det var jag förbered på tid har jag så ^^

Livet i varje Andetag

bibip
1

Har alltid velat ha taiwan mossa men har för svagt lyse än så länge blir nog till att byta upp mig ;]