Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1321 ggr
Soda2
0

Hjälp mig välja

Sitter o planerar vilken stimfisk jag ska ha i mitt stora kar.

Vill ha nått litet så att så många som möjligt av endlers ynglen överlever.

Akvariet är på 180 liter, invåndare som redan finns är: 6 st endlers, 2 fjärilciklider, 2 Ancistrus, amanoräkor och äppelsnäckor.

De jag funderar mellan just nu är:

Danio erythromicron

danio choprae

iriatherina werneri

pseudomugil furcatus

Den första är den jag kommer ha svårast att få tag på (men finns i grannstaden så inte så långt o åka).

Vad finsn det fler för små sötnosar som kan tänkas passa (galaxy rasbora finns redan i ett annat akvarium hemma).

[Kajsa91]
0

iriatherina werneri är riktigt häftig! Lite annorlunda, ser inte ut som alla andra liksom.

Men pseudomugil furcatus är med fin. Också annorlunda med sina fenor eller så :)

Dom två första ser så vanliga ut tycker jag, så lite roligare med dom andra två enligt mig. ^^

Soda2
0

hehe ja regnbågsfiskar är superfina (sen att de kommer från den världsdel jag verkligen älskar gör ju inte saken bättre hehe).

dock e jag orolig att fjärilarna ska stressa o ev bita på Wernerins långa fenor.

[Kajsa91]
0

Ja, verkligen! :) Är dom dyra? Vet du det?

Åh, just det ja.. =/ Kan ju tyvärr hända.
Men dom andra var med supergrymma! :D Coola fenor där med.

Amoz
0

iriatherina werneri är som sagt väldigt fina men vad jag läst ska de vara rätt svåra att få att trivas, så kanske inte de bästa om man har fiskar som kan stressa (eller bitas för den delen). Har mina tillsammans med drottning rasboror och räkor… Skulle inte stoppa ner mina regnbågar i det stora, men då har jag barber (och mosaik guramis) där så de skulle nog bli frukost. Har inte endlers lite fina fenor med? Är fjärilar väldigt mycket fenbitare? Annars är regnbågarna fina att ha om de passar in bland de övriga…

#3 Vad jag mins är de inte direkt överdrivet dyra, har ett stim på ca 6-7 stycken (köpte 4-5 först, sedan 3 till varav en inte klarade sig). Mins inte riktigt vad de kostade men de är inte i dyraste laget i allafall

Soda2
0

Mina fjärilar är väldigt snälla faktist de har inte rört nån anna fisk, bråkade lite med ena ancistrusen när de lekte bara men det var fjärilarna som fick mest stryck.

Här kostar Werneri (eller trådfenad regnbågsfisk som de kallas) väldigt olika i en abutiken (kedja) kostar de 18 kr styck i andra ( privatägd liten butik) 45 kr styck.

Gustavsson2in1
1

har samma erfarenhet som #5 fjärilar är enligt min åsikt inte aggresiva men min favorit eller den jag tycker är väldigt vacker är danio släktet :)

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **