Yngel från sjö?
Var och badade idag och såg en massa massa yngel i sjön (gissar på abborre eller gädda), skit mini var dom verkligen.
Hade det gått att ta med några st och ha i ett litet akvarium tro ni?
Hade dom ätit frystmat? hade dom klarat av vattenskillnaden?
Hade varit lite små kul att testa men då jag inte vet om man får, om dom skulle klara sig när man släpper ut dom igen eller så så kände jag mig elak om jag tog några och dom skulle dö liksom.
Men blev nyfiken! ^^
det är väll inte laglit? :/ (rätta mig om jag har fel)
#1 Nej, jag vet inte riktigt om man får. En stor anledning att jag inte tog med några hem med. :)
Eller ah, mest ifall dom ändå inte skulle klara sig då jag inte vill döda ett djur.
Tror nästan det kan bli lite för varmt i akvariet för viltfångade fiskar i Sverige, men är osäker.
www.shrimpshop.se/forum
Det kan fungera :)
Men då gäller det att vattnet är kallt (aldrig, aldrig över 25 grader, gärna under 20).
Och att karet du har är på minst 100 liter. När du tar hem dem så håva lite bland växterna i kanten, så du får med smådjur, typ mygglarver. Så har du gratis levande foder till dem!
Idag när jag plockade vattenväxter snubblade jag över en 3 cm stor abborre, och tänkte ta med den hem (Sen kom jag på att jag har räkor ;).
Prova! Många har gjort det med framgång. Men fota massor.
#4 Hade varit skit coolt! Se hur dom växer och sådär. För nu var dom liksom bara en halv-en cm.
Så det är inte olagligt eller något?
Är världen mesvegetarian som tyckerdet är mega sorgligt om en skulle dö liksom.. :P
Ah, så stort har jag tyvärr inte där dom kan vara =/ Kan ju inte ha det med andra.
Har bara ett tomt 30 liters just nu. Synd!
haha, räkorna hade varit borta fort ;) Men hade varit coolt med en i ett akvarium!
Jag tror inte att det är olagligt, så vidare det inte är en fridlyst art :) Man får nämligen fiska upp småfisk och använda som bete när man fiskar efter stort. Så varför inte ha en i akvariet till hösten, liksom?
Man släpper ju ut dem igen :P
Mja, 30 liter är nog lite litet. Men du kan ju prova med 2-3 stycken, och se om de vill äta. Äter de inte alls, så släpp tillbaka dem innan de dör :)
#6 haha, sant ^^
Jo, skulle haft 65liters akvariet istället men då får jag flytta alla räkor till 30 och det vill jag inte.
Får tänka tills nästa söndag då jag ska hem till mormor igen, ^^ Så får jag se om jag går ner till sjön :)
Hade iallfall varit riktigt spännande och se dom växa! :)
Det går bra att ta yngel om du inte släpper tillbaka dem igen för de kan föra med sig sjukdomar till sjön.
Så tar du yngel får du vara beredd på att avliva dem sen
De kan bara föra med sig sjukdomar om de kommer i kontakt med andra djur.
Det är fritt fram att släppa tillbaka om de gått i ett isolerat kar :)
Vilda firrar brukar inte vela ta fling eller pellets men kör på mygglarver, artemia, krill osv. i början och sen kanske de tar pellets (jag gillar pellets för de innehåller allt de behöver) men man bör ju komplitera med frys foder med.
Min kompis har hafft både brax och mört som funkat utmärkt i akvarium, men som redan sagts så ska de ha de svalt! Fast dom han tog in va några cm, inte pyttesmå. Braxen går förövrigt i ett av Akvaria vattenmuseeums tankar nu.
Jag hade själv tänkt att ta im gädd yngel vid nått tillfälle, har alltid vart sugen på de! Så om du väljer att ta in någon vild fisk så skriv gärna massor om de! =)
Men om det har varit andra djur i akvariumet innan, i detta fallet räkor så finns det en risk att de för med något till sjön som våra svenska fiskar inte klarar av. Det fungerar ju som du säger när man har ett helt isolerat kar :) Men då ska man ta ut all inredning och vara säker på att det inte är några bakterier kvar.
Eftersom det ändå är en så liten chans att någon skulle överleva tycker jag att det är smartare att inte släppa tillbaka dem igen.
#11 men om dem skulle klara sig och man inte skulle släppa ut dem skulle dem få leva instängd resten av sitt liv! Dem simmar ju runt i stora bäckar/sjöar och inte i små akvarium ;) Jag tycker självklart att det är ok att ta in dem som yngel (vuxna fiskar blir mer strässade) och sen släppa ut dem när dem blivit större,bara man ser till att dem inte släpar med sig några bakterier till sjön/bäcken :) Jag hittade föresten 1 litet abboryngel idag,eller ja de var inte så litet längre snarare 4 cm ^^ Här är en bild: http://dayviews.com/big-bang/505562094/ Den hade redan fått sin gröna färg,ränderna och den röda färgen på fenorna :)
Ts haha juuuhuuyy jag är också vegetarian :D
Haha! PRECIS så såg ynglet som jag snubblade över ut. Samma storlek och färg och allt. På samma dag också.
Sammanträffande :)
Blir nog inte att ta in då ifall jag måste döda dom och inte kan släppa ut.. Vill inte död en fullt frisk fisk bara för jag ville se hur dom växer upp liksom. Men om någon annan provat och har större kar så får ni ta bilder och visa! :D
#13 YEAY FÖR OSS VEGETARIANER! :D (Förhoppningsvis vegan framåt i livet ;P)
#14 Haha igen? Äppelsnäckorna som var ute på "promenad" och så detta! ;D #15 Exakt! Go vege go vege! ;)
Intressant tråd så tänkte lägga in en liten tanke.
Det har diskuterats i tråden om "eventuell" smitta kan följa med om man väljer att sätta tillbaka fisken i sjön när den blivit stor istället för att avliva den.
Med tanke på att vi går & hoppar i böljan den blå så bär ju säkert vi på en hel del skit…samt det som trillar ner från alla bilar,flygplan….ja det är onödigt att rabbla tråden full av allt som skitar ner & förstör vår natur.Tänk oxå på kärnkraftsverket i japan…Fukushima där det var 3 härdsmältor & allt det radioaktiva kylvattnet som dom använde för att kyla ner reaktorerna sedan pumpades rakt ut i havet……
Slutsats=så skitna akvarium har nog ingen av oss & har vi det så dör nog den där fisken innan "vi" hinner sätta tillbaka den i sjön skulle jag tro.
Alla våra utsläpp påverkar självklart vattendragen, annars skulle det inte flyga ut helikoptrar med kalk för att återställa PH-värderna.
I Japan har de nu stora problem med fiske mm.
Men det är inte hur skitet akvariumet är som spelar roll. Du kan t.ex. ha enbart aborrar i ett akvarium som är fullt med skit och släppa ut dem. Varför man inte ska göra det är för att de tropiska fiskarna kan ha virus som kan spridas till aborrarna och sedan till sjön. De tropiska fiskarna kan vara immuna mot det men inte våra svenska fiskar.
Ett exempel med människor var när europerna åkte till Västindien och spred för lokalbefolkningen dödliga sjukdomar som nästan förintade dem. Europerna blev aldrig påverkade för de var vana vid just det viruset.
Slutsats: Att ha svenska fiskar med tropiska och sedan släppa ut dem kan innebära att smittor förs över till sjön som kan rubba balansen i sjön, till och med utrota flera arter.
#17 Jag menade att har man en eller två aborrar i ett akvarium utan några andra invånare så är det ju ingen som kan smitta nån och då kan det inte medföra någon som helst fara att släppa tillbaka dom i sjön,älven dom kom ifrån från början.
Eftersom du skrev att det har diskuterats att "eventuell" smitta kan följa med trodde jag du skrev om just det. Självklart går det bra att ha enbart svenska fiskar och släppa ut dem sen. Om de klarar sig är ju en annan fråga.
#20 Jo men jag undrade varför till exempel en aborre skulle bli smittad i aett akvarie där den är ensam och skulle den vara med några neontetror eller liknade så har man ju bara en aborre kvar efter en stund för aborren är ju en rovfisk liksom gädda.
Det gäller inte alla virus men vissa kan sätta sig på inredningen så om det är en annan fisk där efteråt kan den bli smittad även fast den är själv just då.
Nu var det ju yngel ts frågade om men skulle en aborre äta upp neontetror får den ju i sig allt som de hade i sig.
ja men det är ju inte smart att ha en aborre med andra fiskar…för dom kommer bli mat & aborrar blir ju stora med tiden.Så ska man ha en eller två sådana i ett akvarie så måste dom ju gå själva.
Det finns tropiska fiskar som kan vara med aborrar utan att bli uppätna men deras miljö är väldigt olika så det är inget som rekommenderas. Men nu var det ju frågan om yngel som skulle släppas ut innan de blev för stora.
Men ja ska man ha stora aborrar ska de vara i ett eget akvarium men om de växer upp i akvariumet och bara äter död mat är det ändå ingen mening att släppa ut dem för de har vant sig vid att maten kommer till dem.
ska se hur det har gått för min kompis han har också plockat in aborre och har hel svenskt i sitt 375 liters kar :) det är rätt häftigt hur gamla och stora dem kan bli :)
Livet i varje Andetag
#25 Hur gamla kan dem bli?

Med tanke på att en aborre kan bli en halvmeter så känns det som att de flesta inte har ett tillräckligt stort akvarium att erbjuda dem. Men å andra sidan om man saknar rovfiskar kanske man kan få "tusenbröder", de växer sig inte lika stora :)
Tusenbröder..?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

När det inte finns rovfiskar i en sjö kan abborrarna bli väldigt många och små, de kallas då tusenbröder. Finns det rovfisk tenderar abborrarna att växa sig större.