Små växter
Tips på små, max 5cm höga TÅLIGA växter man kan ha i ett akvarium? Vill ha några stycken plantor i mitt nanoakvarium så det inte ser så tomt ut, och allt förutom anubias, echidronius vesuvius och svärdplantor dör där i trots bra ljus -.-
Bland annat glosso, frogbit, riccia och vallisneria har dött där.
Så någon som vet om små tåliga växter och kanske råkar sälja det?
De växter som du rabblar upp är väldigt tåliga så, något fel måste det vara. Vad har du för bottensubstrat?
Har haft både 1mm finkornigt korn och 3mms korn. (Inte på samma gång) Just nu har jag 1mm korn, så växternas rötter får ju inte kvävas heller.
Bland 1mm dog: Riccia, vallisneria.
Bland 3mm dog: Glosso, riccia.
har du planterat anubias i sanden?
#3, nej, den ligger nedtyngd ovanför sanden.
1mm är väldigt lite,man brukar säga minst 3 cm sand/grus för att växterna ska trivas
#5 Om du läser om inlägget så beskriver jag inte hur hög nivån av sand är, utan hur stora sandkornen är.. : ) Har runt 5cm djupt.
putt!
#6 jaha okej då förstör jag hehe förlåt ^^
Denna är väl rätt tålig
vi bra ljus blir det en martäckare men vi dåligt ljus sträcker den sig uppåt.
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=57
Riccia fluitans blir låg, men den är mer som en mossa väldigt fin
#10 Det är ju den jag skrivit som har dött hela tiden.. :P
aha, missa de. Kan de bero på att du har förmycke syre i vattnet? nånga växter växer bättre om man "tillsätter" CO2
#12 Ja det vet jag ju inte, fick faktiskt precis hem Co2 tabletter man ska lägga i 2ggr i veckan, 2st per 40 liter. Vågar jag använda det i mitt nanoakvarium som det skall flyttas in räkor i nästa vecka eller kan tabletterna rubba balansen för räkor? De ska ju vara väldigt känsliga räkorna, men står att tabletterna inte ska påverka fiskar på något sätt.
PH värdet kan sänkas en aning om man tillsätter CO2 men räkor trivs vell i lägre pH med och så länge du håller lite koll med prover så borde de inte vara något problem. Om pH skulle sjunka så kan ju alltid tillsätta något som höjer de, ex marmokross eller bikarbonat.
Men om du har i tabletterna nu och trixar och fixar på pH blir bra tills räkorna kommer och sedan håller efter så de blir balans så borde de inte vara några problem =)
#14 Bra, då vet jag det ^^ Använder både PH+ medel, snäckskal, bikarbonat och kalksköldpaddor för att ha min vattenkvalité som den ska vara, PH är på runt 7.5 just nu så la i en tablett där nu, gör ju som sagt inget om det sjunker lite.
#15 toppen! Du värkar ju ha bra koll redan =)
Putt, någon som vet vad jag kan ha? Har ju som sagt 1mm grus så växternas rötter får ju inte kvävas heller.
Ska börja med PMDD för att se om mina växter blir bättre.
putt.