Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 1363 ggr
Soda2
0

Könskillnad fjärilciklid

I förrgår köpte jag fjärilciklider.

Jag bad såklart om ett par o i butiken såg detta verkligen ut att vara hona o hane, jag var själv med o kollade (min lokala lilla butik jag har stort fötroende för där är de riktigt duktiga).

Men nu är jag inte så säker längre att jag fick ett par. De är rätt unga o har inte färgat ut helt ännu iof.

De simmar ihop hel atiden men gör små utfall mot varandra då o då (eller den kortare lite rundare gör det mot den andra som är lite smalare o längre i kroppen) men båda har rosa på magen, den jag är säker på är en hona har mer rosa men den andra har lite den med o magen har börjat o bli lite rundare.

De är väldigt skygga ännu så bilder lär inte bli det lättaste men jag ska föröska få bilder på dem.

MrJLundin
0

Vad kul! Fjärilar är så fina, och väldigt roliga att ha i sitt akvarium!

Hannen blir större än honan och lite mer "cylinderformad".. Sen säger vissa att hannen får en längre ryggfensstråla dvs dom där svarta, men jag ser faktiskt ingen skildnad på mina där. I mitt fall så har båda fiskarna röda bukar men honan har lite starkare färg på sin buk.

Så för mig låter det som att du har en hona och en hane. Och fjärliar brukar små bråka lite då och då, vissa par mer än andra. Men det är fullt normalt!

Soda2
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja de är oerhört vackra :) har länge tittat på dem men int evågat köpa då man hör att de är så känsliga, så nä rmin favoritbutik fick in ett gäng o de blev till salu (de hålls i karantän först) så slog jag till.

Jag fick lite bilder på dem nu, fick mata med bottentabletter för o locka fram dem o så de var lite stilla iaf :).

Här är första

Soda2
0

Nästa hanen längts upp honan längst ner

Soda2
0

Hanen

Soda2
0

Honan längst fram hanen längst bak

Soda2
0

honan

Soda2
0

Skitig ruta ber om ursäkt för det. dags o putsa den hehe

Soda2
0

JA det var en hona o hane de har lekt inatt :)