Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1391 ggr
Moast
0

för litet??!

Mina kusiner ha¨r ett 30 L kar…men dem hade iallafall förut ´9 tetror, 3-4 platys 1 albinomal, 1 guppyhane och 2 dvärgkolsgrodor…detta är väl djurplågeri!?

Skurtrasan
0

lätt mkt tycker jag i ett litet 30 kar >_> sagt till dem att dem behöver byta upp sig lite ?=P

Livet i varje Andetag

Moast
0

Obestämd#1 tyckte oxo det lätt lite mkt…men nu har dem typ guldfiskar……………!!!! taskiga dem e! eller okunniga…!

[Geekinblack]
6

#2 lär upp dom då? Om det är dina kusiner så får du väl berätta för deras föräldrar (som jag antar är din faster/moster/farbror/morbror) eller ännu bättre, leta upp regält med info om skötsel och hållning av Guldfisk, samt lagar om detta, skriv ut på papper och ge det till dom.

Hävda att du vill fiskarnas bästa och att dom måste rätta sig efter fiskarna och deras behov.

De hemskaste människorna i världen är oftast inte de som utför dessa dåd, de hemskaste är i de flesta fall de människorna som kan stoppa det, men gör det inte.

Hit them with your best shot! Är dom okunniga så får du göra dom kunniga ;)

Moast
0

s3 rätt! men dem köper dem av en fiskodlare i samma hus! :) undra om hon vet hur många liter det e?? S:

[Geekinblack]
0

#4 Det spelar ingen roll vem dom köper fiskarna av, så länge dom tar hand om fiskarna på rätt sätt. Om du är orolig för fiskarna så kan du ju gå till odlaren och kolla hur stort denne har det och ge info papper till denna odlare också om det visar sig att fiskarna inte mår bra där heller.  

Om odlaren är seriös och om fiskarna går i lagom stora kar så kan du ju upplysa odlaren om att dina släktingar inte är seriösa med fiskarna och därför inte borde få köpa fler fiskar förns dom ordnat med seriöst akvarium till fiskarna. Om varken odlaren eller släktingarna lyssnar så får du upplysa dom om att du tänker gå till länsstyrelsen. Sen tycker jag att du ska anmäla det på riktigt isåfall, inte bara ge tomma hot.

Kanske ville du ha tips om vad du kan göra åt detta för fiskarnas skull, eller så ville du bara snacka skit om dina släktingar helt i onödan :P (dom kan inte ens försvara sig här) men nu har jag skrivit allt jag vill ha sagt om detta.

Jag tycker absolut att du ska ta upp detta med dina släktingar och om dom inte lyssnar så säg till dina föräldrar att det är seriöst djurplågeri och sen anmäler ni detta så att fiskarna förhoppningsvis blir omhändertagna.

Moast
0

jag e liksom 12 år sk ajag börja anmäla mina släktingar……. tror knappast det..tråkigt för fiskarna, men,men.. jah ville igentligen barav veta om det var för litet för så många fiskar! :)

[Kajsa91]
3

Vill inte vara sån, men tänker man inte ens göra någonting åt saken behöver man väl inte veta om det är för litet eller inte heller?

Du kommer ju bara stå och kolla på och veta att det är djurplågeri och inte göra något nu..

[Geekinblack]
0

#6 Du kan ju iallafall berätta för dom att 30 liter är på tok för litet för Guldfisk eller för hela fisksoppan som du skrev i första inlägget, dessutom så skadar det knappast att berätta att dom kan få böter för det om någon skulle anmäla det.

Eller tittar du hellre på när dina släktingar låter djur lida bara för att det är dina släktingar? Snacka med dom iallafall. Om du inte ens upplyser dom om vad som är rätt eller fel så är ju inte du bättre än dom :S

Moast
0

#7 ……..FATTAR NT!! vadå stå där och titta på….hur vet du att jag e där ofta ens… plus. jag ville veta det så man inet gör misstaget själv..tror ingen här vill anmäla sina kusiner… Om jag skulle göra dte så skulle jag vara dindong!   :P     :)

Soda2
0

Nej man är inte dingdong för att man anmäler sina kusiner jag har anmält min pappa för djurplågeri tom.

Anmäler man är man ansvarsfull o bryr sig om djuren. De bryter mot lagen du vet om det men gör inget o då kan du anses vara medskyldig till brott.

[dynamitella]
4

Vad är meningen med att berätta för alla här om hur dumma de är om du inte är villig att ens prata med dem om det?

Låter lite skumt.

Moast
0

………………..bla bla bla.. med skyldig till brott!!! hahahhahaha! då e varända människa som sätt fiskar där i medskyldiga..om det nu e djurplågeri så e det väl inte bara en 12 årign som märkt det! :p DET FINNS andra som kan anmäla isådanna fall! ;)

[Geekinblack]
0

#9 Haha förlåt, tänkte inte på att du bara e 12 ;) "titta på" är bara ett uttryck som man använder när man menar att man vet om att något händer men man struntar i det :P typ som att man "blundar för sanningen" :P det betyder ju inte att man lixom TITTAR PÅ :P

Och nej jag förstår om du inte vill anmäla, men tycker du att det är FEL att dom har fiskarna på detta sätt? Eller tycker du att det är okej? Vet dom om att det är för litet? Tycker du att det är taskigt att berätta för någon att något är fel så att dom kan ändra på det? :)

Det tycker inte jag. Det är inte fel eller taskigt att berätta för någon att något dom gör är fel för djuren.

Typ "Vet du om att man inte får ha så här många fiskar i ett sånt litet akvarium för att fiskarna mår dåligt? Och att man kan få böter?"

Då kanske man får svaret "Oj det visste jag inte, men jag vill att mina fiskar ska må bra, hur stort ska dom ha?" Till exempel… eller så svarar personen att man kan dra åt helvete men då har man iallafall försökt.

[Kajsa91]
0

#9 Inte så och kolla på ordagrant..

Jag skulle anmäla vem som helst om jag såg att den misskötte sina djur om personen inte lyssnade på råd, försökte förbättra det, sälja djuret/djuren eller liknande.

Finns två sidor; Anmäla vem som för djurens skull om de inte lyssnar på fakta eller sidan du väljer som är att vara medskyldig och låta djuren lida.

Moast
1

mm…men jag anmäler inte släktingar.. tänk vilken dålig stämning..

- ja hej det var jag som anmälde er för djurplågeri… :) hahahhah! skulle aldrigh komma på tanken! finns det ens några "fisklagar??" :)

[Kajsa91]
0

#15 Men berätta iallfall hur man sköter djur? Dom kanske inte har en aning, berätta du kanske dom vill bättra sig. Bättrar dom sig inte får du väl bestämma vilken sida du vill stå på.

Det finns lagar för exakt allting i stortsätt.

Moast
1

…m.. tack för tipsen men jag kan inet göra detta på 12 år.. det borde vem som helst fatta S: men aja ! .) jag står såklart på djurens sida.. men som sagt man kan inet alltid förändra världen! :)

[Geekinblack]
1

#12 Klart det finns andra som kan anmäla, men dom kanske inte vet om att det är FEL :) just DÄRFÖR försöker jag få DIG att förstå att DU kan berätta för dom att det är fel så kanske dom ändrar det och så slipper man anmäla.

Om du å andra sidan inte bryr dig om djuren tillräckligt mycket för att anmäla någon, så kan du iallafall snacka med dom för det finns faktiskt en chans att dom säljer fiskarna eller skaffar större akvarium.

Min mamma/lillasyster/låtsaspappa hade nyligen 2 slöjisar + 2 guldfiskar i 150 liters akvarium, jag sa att dom skulle växa ur karet men fick ingen respons. Efter lite tjat, info om skötsel och att man kan få böter och efter att den ena guldfirren blev över 1 dm så gav dom bort alla fiskar och fick några platy av mig istället…. SÅ DU KAN IALLAFALL PRATA MED DOM :) eller hur? :)

Moast
1

såklart jag kan prata med dem.. men dem kommer inet tro mig eller lyssna eller någonting….dem e inet så bar kanke.. men aj a! :)

[Geekinblack]
0

#19 Bra! Gör det :) det är inte så svårt att hitta info på nätet annars och visa dom :)

#14 Haha vi använde visst "stå och se på" nästan samtidigt där xD än dock inte ordagrant ;P

Moast
0

20# OKI! :)

[Kajsa91]
0

Sök på fisksorterna på zoopet, har du skrivare hemma eller i skolan kan du skriva ut det och ge dom. Där står storlek på kar och sådär.

Då är det fakta om dom inte skulle lita på en 12åring liksom. :)
Prova med det!

#20 haha! Såg det med nu xD

Moast
0

22# mhm… :)