utstående öga
såg på min ena molly nu och jag såg att hans öga står ut, jag undrar det ska behandlas med den medicinen jag hade mot vita prick?
Ojoj :/ läs detta omedelbart
http://akvariefisk.ifokus.se/articles/4d714de4b9cb462244060f6c-popeye-fish-desease
Om det är popeye så står nog allt du behöver veta där :)
har inget annat akvarium att ha honom i :-( ska jag ta bort honom tycker ni??
Det avgör du men du behöver egentligen bara en hink och ektozonsalt :) syresten kan dock vara bra…
Men kolla denna länk, Ellenfyrkant här på iFokus hade samma problem med en Palettciklid http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/4f097fbd88f4726d2f01b863-svullet-oga
Har du någon 10 liters hink eller liknande så kan du behandla där i :)
Men OM detta uppstod efter knas i vattnet så bör du nog göra ett lite större vattenbyte innan någon annan drabbas, som det stod i artikeln :)
Det kan ju även ha skett pga slagsmål :/
vart får man tag i dessa saker?? ska göra ett vattenbyte ikväll..
Menar du saltet? Eller syresten? Det finns på djuraffären :) men många använder vanligt jodfritt salt istället för ektozon för det är billigare och finns på typ ica/konsum. Det är dock viktigt att det är UTAN jod.
Enligt zoopet och ciklid.org och sånna forum så ska jodfritt salt vara typ samma som ektozon förutom att ektozon tydligen är mer skonsamt för växter men jag är inte så insatt i salt :S
ok, då använder jag vanligt salt, men ska köpa syresten, hur är det då med luftpumpen, behöver man den då i hinken? för då har inte de andra fiskarna något.
Kolla så att det är jodfritt bara… men luftpumpen ska väl förse vattnet med syre? :P det är väl det du ska ha syresten till ;) om du har en hink/balja på minst 10 liter så hinner nog inte vattnet bli så skitigt för om saltet hjälper så ska det ju hjälpa inom ett dygn typ så då borde man inte behöva någon pump som renar vattnet. Rätt mängd salt i antalet liter vatten borde ge någon form av resultat relativt snabbt, om inte det hjälper så får du antingen gå till djuraffären efter medicin eller ta bort fisken :P
Om du vill ha fler tips/råd eller läsa om fler fall så sök på google. Skriver du akvarium popeye till exempel så kommer mängder med forum upp då folk har tagit upp detta och fått hjälp.