Salamander?
Det är inte lagligt, tyvärr :)
Okej, de var ju synd ^^ Men finns väl att köpa hos uppfödare/djuraffär antar jag? Jag har inte funderat på att skaffa, men dom är ju så söta :P
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Jadå :)
Som sagt, tyvärr olagligt. Men visst är dom söta! :D
Håvade upp en massa när jag var mindre i en damm som finns här, (hade då ingen aning om att det inte var lagligt) fast hade dom bara i en spann en liten stund innan dom fick åka ner i dammen igen. ^^
Inte sett några såna på flera år nu, tråkigt.
har såna med hemma ute i naturen i ett tjär :) hanarna blir grymt kolla under parningen det sysn på första bilden när dem utvecklar den här öhm fenan ? längst hela kroppen :)
Livet i varje Andetag
#7 ja, titta :) de tänkte jag inte på. Häftigt :)
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Jag har för mig jag läst någonstans att det faktiskt är lagligt att ha Salamandrar och grodor hemma ,fast inte utrottningshotade sådana.Visserligen så är det under speciella omständigheter och att du kommer släppa tillbacka djuret/en efter att du studerat /haft dem hemma =) men har för mig jag läste det på någon annan tråd på en annat forum =)
men inte säker då jag läst det som någon annan skrivit . men är du intresserad av att ha de hemma så läs och kolla lite =))
** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **
Får man inte ta in grodyngel får man inte ta in salamandrar :)
jag har hört samma som #9 bara man släpper ut dem på samma ställe som de fångades in
Det har jag också hört.
Men när jag kollade upp i somras om man fick ta in grodyngel sa jordbruksverket nej. Inte ens skolorna får ta in djur längre och observera.

Salamandrar är riktigt mysiga små djur tycker jag :)
Har haft min revbenssalamander i över 10 år nu, vet inte exakt hur gammal hon är men hon var fullvuxen när jag adopterade henne. Hon är iaf riktigt kul att studera, då hon alltid tycks ha något för sig. Allt från matrixposer (som när de i filmen hoppar upp i luften och står still en stund med armarna åt sidan och benen uppvikta under kroppen) till uppgrävande av nya plantor - ett riktigt charmtroll ^^
Jag har 3st salamandrar. Riktiga fetton som blir tokiga när det kommer mat :D
-Rasmus 🌈
Oj, hade ingen aning om att man inte fick ta in grodyngel eller salamandrar xD det gjorde jag när jag var liten… men då måste jag nog tillägga att jag omedvetet räddade dom!
När jag var hos min pappa på Gotland på somrarna så hade han en "damm" på ca en halvmeters djup nedanför huset som min farbror grävt ut när han skulle bygga pool (det var typ kalkstensbotten så han kunde inte bygga djupare och gav upp så det blev en slaskig damm med lera och vass istället) men den "dammen" fick massa vatten och djur på våren, bl.a grodyngel och salamandrar, men torkade snabbt ut innan sommaren.
Vattnet kom tillbaka under regniga dagar förstås men grodäggen hann ju torka ut och dö hela tiden… jag och min syster plockade en massa ägg en sommar iallafall och la i pappas gamla 150 liters akvarium med vatten från dammen och sen skötte vi dom när dom blev yngel och matade dom med olika saker och småkryp vi hittade xD (vi bytte dock bara vatten när dammen blivit påfylld av regnet igen) efter ett par veckor så var alla yngel borta :o men när vi tittade lite mer noga så satt en maaaassa små svarta grodor där i akvariumet xD pyttesmå… då hade det regnat en massa så dammen var full med vatten så vi släppte ut dom :P jag intalar mig att dom klarade sig ;P
Vi gjorde samma sak med salamandrarna… :D happy ending ;)