Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2556 ggr
[Kamillah]
0

Avel, incest?

Hur påverkar incestavel hos fiskar? Tex platy, Guppy osv?

Tänkte för jag har ett akvarium där mina platy går, ska snart köpa Guppy också, och de får ju ungar hela tiden och vad händer om jag sparar några av ungarna? Då kan de ju para sig med sina föräldrar sen, påverkar det nästa avkomma på något sätt?

Hur långt kan man avla på detta sätt innan det blir missbildningar? Eller är det helt lugnt att blanda ungar med deras föräldrar som man vill?

[dynamitella]
0

Var 3.e generation bör man plocka in nya gener. Gärna oftare.

Men så länge fiskarna inte får synliga problem som krökta ryggradar osv, så brukar det vara fritt fram.

Till och med hästar kan paras tillbaka till sin farfar eller morfar för att hålla linjerna rena. Detta utan större problem.

Så något så litet som en fisk är lite mer acceptabelt :)

(Om du inte direkt bryr dig hur avkomman blir hos guppysarna, så rekommenderar jag dig att köpa någon vildguppy. De är i regel friskare och har bättre gener. Det är bra att blanda in i guppystammen).

[Kamillah]
0

#1 Ok, då vet jag.
Tänkte köpa rundstjärtar, tycker inte om endlers eller de andra så mycket.

[dynamitella]
0

Rundstjärtar är good enough :)

Jag har ett par stycken själv. Tåliga små jäklar.

Soda2
0

De "stora" uppfdarna på SGS (svenska guppysällskapet) säger 10 generationer, men då ska ju föräldradjuren vara bra från början med.

[dynamitella]
0

Jag har märkt hur affär-guppys blir krokryggade redan efter någon generation. Antagligen är de redan linjeavlade i 10 generationer själv :)

Så länge man räknar med det, så ska det nog gå bra.

Soda2
0

Men då måste man ju vara nitisk med gallringen så bara de bäst agår vidare i aveln o sparera könen åt tidigt så det blir jungfruhonor man använder. Så verkligen rätt hane blir pappa.

Soda2
0

*5 zoogupyna ska tydligen inte vara linjeavlade det rä så stora mängder de avlas i så generna är väldigt varierade (om det stämmer vet jag inte är själv bara på f1 *först agenerantionen* här hemma).

Men är man nybörjare så håller jag verkligen med dig o man bör bland ain nytt ganska snart (även om resultatet tar längr etid då beroende på vad man vill få fram såklart).