Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 1514 ggr
Skurtrasan
0

VÄXTHJÄLP! :/

Har ett nyliggen uppstartat 200 liters kar och fiskarna trivs och så men växterna gillar INTE det dem gulnar just nu och håller på att vissna ner

Har 2 lysrör i det, sen  har jag 6 guldbarber 3 algätare och 2 väderålar

Är det någon som vet vad det kan vara ? det är ju solklart brist på nånting men vad?

Livet i varje Andetag

[Geekinblack]
0

Du kanske behöver växtnäring? Eller har du redan det?

HilmaN
0

järnbrist tror jag :) dock är jag ej säker, men har för mig att jag läst om något liknande.

MrJLundin
1

Det finns väldigt mycket det kan vara brist på.. Men järn är väl ganska troligt. Kan även vara lysrören som är "dåliga". Jag kan bara ta som exempel när jag köpte mitt 56 liters.. Jag fick aldrig några växter att må riktigt bra i det karet, vilket ledde till att jag köpte nya växter stup i kvarten. Men sen ville jag verkligen få ordning på det så jag började jag med diverse gödningar, och inget fungerade.. Köpte till och med en Co2 anläggning.. Visst det blev bättre med det, dvs inga gula växter men däremot fick jag inget att sprida sig och bli större.. Sen som sista grej så gick jag och köpte ett nytt lysrör, och nu finns det ingen hejd på hur det växer! Och den lysrampen som satt i från början var helt ny, men det var inte rätt ljus för att växterna skulle må bra.. Även om det kanske inte är fallet för dig, så kan det vara bra att ha i bakhuvudet om inget man gör fungerar :)

Hoppas det går förstå vad jag skrev där :P

Mvh Johan

Soda2
0

de flesta växter man köper i butik är odlade ovanför vattenytan, o då att sänkas ner helt under ytan gör att de vissnar ner o kommer sedan igen med "rätt" blad så det är normalt att de ser lite dåliga ut i början. Så länge rötterna finns kvar o ser bra ut så kommer växterna att börja växa upp igen.

Ellenfyrkant
0

#4 Intressant men hur och varför odlas de ovanför vattenytan?

Att bladen gulnar och blir genomskinliga är ett tecken på järnbrist.

Mvh Ellenfyrkant

Soda2
0

Mer ekonomiskt så antar jag, jag vet inte hur de stora odlarna tänker :)..

Na ljusgröna blad är järnbrist vad jag fått lära mig.

gulnar gör gamla blad de lever inte hur längesom helst.

Skurtrasan
0

det är förmodligen järnbrist för jag har mixade växter 1 direkt från djuraffären 4 vattenpest från mitt förra kar ålnate från havet och bacopa complex som jag haft i förra karet.

Enklaste lösningen om det är järnbrist är ner med mer fisk right ?

Livet i varje Andetag

Skurtrasan
0

och köper hem pmdd för de har jag ingen får vänta te den 25:te dock :P

Livet i varje Andetag

Soda2
0

nej ända lösningen för järnbrist är inte mer fisk det finns järngödning att köpa.

Skurtrasan
0

jaha så passe  går jue inte skriva med en käl sjuk katt i knäet :P

Livet i varje Andetag

HilmaN
0

käl-sjukan? svans-i-skärmen är nästan värre.

Skurtrasan
0

hehe ^^

Livet i varje Andetag

Soda2
0

Här är det oftast ens tor lurvig kisse FRAMFÖR skärmen eller PÅ tangentbordet :)

Skurtrasan
0

haha  attention W*ore ! XD  men tbx te frågan det blir nog pmdd o beställa med extra järnhalt i för jag är nästan hundra på att det är järnbrist så tack för alla svaren iFokus folk går alltid att lita på att få kunniga svar ^^

Livet i varje Andetag