Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 3691 ggr
MikkansBuse
0

Växthjälp...

Behöver som sagt hjälp att hitta några bra växter till mitt 96L akvarium. De växter jag har i karet nu är Echiodorus bleheri, Limnophila heterophylla och Dvärganubias, och dvärganubiasen är den enda som ser riktigt fin ut. De andra är lite halvdöende och fula i färgen. Jag startade karet i Januari och alger är inget problem. Jag använder Easy-life Profito en gång i veckan och har delvattenbyte (ungefär 1/3, tar lite mer ibland) en gång i veckan. Limnophila heterophyllan har varit frodig och fin förut, men nu början den klesna och bli lite brun.
Dock har jag läst runt lite på forumet och funderar på om dom behöver mer järn och ev. ha finare och mjukare sand/grus där de växter? (har normal grovt grus nu). Annars stämmer allt in på vad växterna behöver. Tror jag..

Har tänkt på att "starta om" akvariet och rensa växterna och köpa till nya och ev. bättre preparat till dom. Och jag skulle gärna vilja ha några växter som är tåliga, inte behöver så mycket ljus eftersom det lysröret jag har inte är så starkt. Någon bakgrundsväxt som blir lite bredare och någon som man kan ha efter sidoväggarna. Helst vill jag ju inte ha någon som inte finns i en djuraffär eftersom närmaste fiskaffär ligger minst 10 mil härifrån.

Väldigt tacksam för svar!

Imitra
1

pmdd och easy life carbo kör vi här hemma, växterna frodas som tusan!

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

MikkansBuse
0

Okej Glad Jo, jag funderat på pmdd. Den verkar super! Tror du man kan kombinera den med easy life profiton?

Vad är det för skillnad på carbo och profito?

Imitra
0

jag vet faktiskt inte vad profito är för något..

Men kan säga att så fort vi började med carbo drog växterna iväg i storlek, och alla jobbiga alger försvann..

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

Soda2
0

Profito är en gödning medans carbo är kol växterna behöver båda.

jag r profito oxh carbos amt en järngödning o jag får nåstan rensa 2 gånger i veckan.

[Nötskal]
0

Jag kan sälja sidoskott av Cryptocoryne Wendtii för 10kr/st

Frakten kostar 12kr

Den är tålig, behöver ingen näring och lite ljus.

Hos mig är moderplantan ca. 30x30cm.

MikkansBuse
0

#3 Jasså, de gjorde dom? Då är det nog kol mina växter har brist på, och möjligtvis järn… Får nog köpa till carbo då Glad

#4 Nu kopplar det lite mer vad alla dessa grejer är och vad jag behöver göra.

#5 Skulle vara väldigt skönt med en sådan växt, eftersom jag inte är så duktig på växter. Men jag ska se vad affären har, men jag kan nog tänka mig att ta en eller två skott av dig Glad

Luddeg
0

Här är några växter som brukar fungerar ganska bra i de flesta akvarierna:

Heteranthera zosterifolia

Hygrophila polysperma

Hygrophila polysperma "Rosanervig"

Hygrophila corymbosa "Siamensis"

Vallisneria nana

Vallisneria gigantea

(de flesta Vallisneria)

www.shrimpshop.se/forum

MikkansBuse
0

Tack alla för hjälpen! Allt fick mig att förstå mig mer på växter och gödningarna Glad
Jag har nu tömt karet och gjort rent och rensat bland växterna, köpt mig en hygrophilia corymbosa "siamensis", en ny grotta och easy-life carbo. Det är nog troligtvis kol mina stackars växter har brist på. Har ganska mycket kvar av easy-life profiton, så jag kör slut på den sen tänkte jag ge mig på pmdd:n och testa den tillsammans med carbon. Nu känns det rätt och jag är väldigt nöjd med akvariumet nu. Spännande å se vad som kommer att hända!

JosefinGothe
0

Spännande tråd, jag har också lärt mig mycket :)

#8, skriv gärna sen hur det gick med växterna! :)

//Jossan

MikkansBuse
0

#9 Så bra att det finns fler som lär sig något Skrattande Alltid kul när det säger pling!

Jag berättar gärna hur det går för dom Glad

Randen
0

JAg använder inte gödning eller något men växterna bara fortsätter växa som f••.

MikkansBuse
0

#11 Hur stort akvarium har du? Och vad har du för växter?
Jag har ju, som jag har nämnt tidigare, enbart använt mig utav easy-life profito sedan januari månad och mina två Echiodorus bleheri blev nästan fula på en gång när jag satte ner dom. Limnophila heterophylla klarade sig fint fram tills nu för någon vecka sedan, och det är bara Dvärganubias som har sett hyfsad fin ut (det är den som är mest tåligast).

Randen
0

Jag har ett 112l akvarium och jag har flera sorters anubias, combombor, mossa, svärds plantor Java ormbunkar och ett 10 tal mer växter som jag inte kan namnet på…

MikkansBuse
0

Jahaa, men du har ju ett litet större kar än vad jag har, och vad jag förstår så sköter sig ett större kar sig mer självt än vad ett mindre gör Glad Dock har ju jag väldigt mycket fisk och värdena på de farliga ämnena blildas ju fortare ect. Vattenvärdena måste ju ha en ganska stor betydelse oxå om man får dom i balans med växterna. Det är nog väldigt olika ting som hänger ihop skulle jag tro. Men det är ju skönt för dig att inte använda massa dyra preparat.

MikkansBuse
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har det gått exakt två veckor sedan jag startade om akvariet på nytt och började förse växterna med Easy life carbo och Easy life profito.

Bilden nedan är tagen en dag efter att jag startade karet (ursäkta att jag tog karet lite från sidan, men vid den tidpunkten jag fota fick jag med mig "fönstret" som är på andra sidan av rummet). Hygrophilia corymbosa "siamensis" och Limnophila heterophyllan är nyköpta, dock har jag en liten del kvar av min tidigare Limnophila heterrophyllan på sidan av den nya (syns till jämt bredvid den stora grottan). De två Echiodorus bleheri rensade jag från de fulaste bladena, annars hade det inte blivit något kvar av dessa.

MikkansBuse
0

Här är en bild på hur det såg ut innan jag startade om karet, om ni vill se detta - ingen som tvingar er (; Dock är det ingen bra bild, men man ser att växterna inte mår så vidare bra…

MikkansBuse
0

Den här bilden är tagen idag och alla har växt till sig, dock inte explotionsartat men ändå (: Det är den ena Echiodorus bleheri i hörnet, vet ej om den syns så bra på bilden, som inte riktigt vill säg väl. Det är som om den inte orkar. Den andra är inte heller så vacker, än! Men det finns att en eller två nya blad på den. Dock vet jag inte om jag får dem (Echiodorus bleheri) så fin som jag vill ha den eftersom den kräver lite starkare ljus än vad jag har…
Min Limnophila heterophyllan som jag hade innan är oxå lite seg i växten. Den har växt lite dock, men det verkar som om den har blivit för "mörbultad" av näringsbrist. Jag vet inte? Vad tror ni? Annars tycker jag det har gått frammåt! (:

Soda2
0

Ja framåt går det :).

Du tänker på att anubias inte vill sitta nergrävda? själva rötterna kan vara i gruset men "stammen" (den som går längst med marken på just dessa växter) vill inte vara under gruset. Jag har mina fastsatta på rötterna o där triv de jättebra.

MikkansBuse
0

Nej, du kanske missförstod mig, men Dvärganubias (längst till höger) växer jättebra. Har gjort hela tiden (: Och den är jag medveten om att den inte ska sitta ända längst ner med roten ;P Det är växten näst längst till höger som jag inte riktigt är säker på och som jag menade. Echiodorus bleheri som jag menar har jag läst om att den tycker om när man förser den med näring i gruset. Eller om den är för "förstörd" eller om det bara hänger på ljusstyrkan. Men nu när jag tittar på bilderna själv så har den faktiskt växt ganska mycket (:

Soda2
0

Ja de flesta växter med stora rötter vill gärna ha bottengödning jag har näringskulor i botten till mina (stopper ner en brevid den växt som jag vill göda)

MikkansBuse
0

Ahaa, okej. Är dom näringskulorna dyra? Finns dom i en vanlig djuraffär?

Soda2
0

Jag köper min apå en liten lokal djuraffär o ägaren förpackar dem själv vet inte om de finns i andra butiker men bottengödning finns i de flesta butiker o de är inte så jättedyra.

MikkansBuse
0

Aha okej (: Jag ska titta på de. Men ska nog vänta några veckor till å se vad som händer med dessa växter. Det är inte direkt så att det svämmar över med pengar i plånboken just nu :P

HilmaN
0

#5 har du några kvar? köper gärna två??