Bort sniglar!
Undrar hur mn får bort sniglar som bara fortsetter föröka sig?
Puff
PUFF P0UFF
PPPUUUFFFF

Vill du helt bli av med dem kan du införskaffa den snäckätande snäckan, Anentome helena. De är väldigt effektiva, men tänk då på att det inte får bli någon mat över då du matar övriga invånare, då de gärna tar det lätta bytet (överbliven mat) framför det svårare (andra snäckor).
Har du äppelsnäckor eller andra snäckor som du vill ha kvar bör du inte ha dem i samma akvarium som "helenorna".
Okej Tack så mycket
Slamsuga botten är oxå ett bra tipps, för då blir du av med äggen som physa (om de är sådana skräpsnäckor du har) för de lägger äggen i sanden/gruset.
Så kombinera Helena snäckor som tar de vuxna physorna med slamsug så bör du bli av med problemet ganska fort!
Physor lägger sina ägg på blad o inte speciellt ofta direkt på botten.
#7 jag har blivit lärd att de lägger ägg i sanden, ska kolla upp de.
Aa physor lägger i säckar på växter och andra saker läste jag nu, men vilken snäcka tänker jag på då? hmm
undvik att övermata och plocka bort de snäckor du ser . En helenasnäcka äter i snitt bara 2 snäckor om dagen, så det är inte direkt en lösning.
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk
oki
#9 Sandsnäckor? :)
-Rasmus 🌈
¤12 Hmm, nje den ska se ut som physa. Men när jag tänker efter så va de en person från en viss djurbutik som sa de så jag kanske inte borde tagit de som fakta… :P
Men de har jag ju i mitt andfra akvarium!!!
Finns ju snäckfällor att köpa ? :) Ingen aning om de funkar dock.. :P
Känns som bästa lösningen är att sammsuga gruset, ta upp växter och skölja av och gärna rötter och sådär och ta bort dom man ser på glaset.
Så har jag gjort iallfall och det är verkligen mindre i mina :)
Jag plockar bort sniglar för hand. Gör de någon skada i akvariet? Har bara fått för mig att de ska bort och plockar bort de jag ser..
igentligen gör de inte någon skada, äter alger och överbliven fiskmat.precis som äpplen och posthorn. Men de kan (om man har mycket alger/övermatar) bli väldigt många väldigt fort, och de flesta tycker att 'skräpsnäckor' är fult i akvarium.