Projekt: Ancistrus :)
Nu när jag bara har kuhliålar, räkor och två rasboror 70 liters karet behövdes lite städare också.
Så jag köpte mig ett gammalt Ancistrus lekpar idag :)
Sugmunsmalar är en av arterna jag aldrig riktigt varit intresserad av. Så nu blir det en ny inriktning här ett tag. Man måste prova olika arter för att hitta sin favorit, eller hur? :)
Vad roligt! Hoppas det blir yngel (om det är det du vill).
Medarbetare på Vetenskap.
Åh så fina! Jag och gubben verkligen älskar malar men har nästan inga på grund av pengabrist och kunskapsbrist. Lycka till!
Hanarna är så läckra med dom taggarna! ^^
Min är livrädd, inte sett den sen jag ändrade lite i karet nu :(
En bild uppeifrån är nog bättre om man ska könsbestämma :)
Jättefin!
#5 så sant så sant, men det är munnen som är kul på den där bilden xD
Jag gjorde en tråd förut (med en bättre bild) och fick två olika svar från två olika uppfödare av Ancistrus så jag vet inte :/
Hur stora är dina? Och hur fort växer dom egentligen? På djuraffären sa dom att Ancistrus blev typ en dm men även att dom kan bli skitgamla, växer dom sakta då? För mina är knappt ens en dm och dom var rätt små när jag köpte dom för lite mer än ett halvår sen… tänkte att stråna kanske växer med tiden 
Sorry att jag frågar loss på din tråd nu men jag tänkte om du kanske har lite mer koll på även ancistrus än mig ;P
Edit: Kom på att dom sa att dom blir typ 15cm… min e ju typ 6-7 cm… spröten sitter längst ut på läppen så antingen utvecklas dom väl eller så är han en hona :P
Ancistrusar kan bli upp till 15 cm :) Min 13 år gamla hona är ca 12-14 cm lång.
De växer långsamt, dock. Om vi tänker oss att dina är ca ett år gamla, så är det en helt normal storlek!
De är redan könsmogna eller på god väg, så allt ser bra ut i mina ögon. Mina honor har inga spröt alls, och hanarna väldigt långa. Men jag förstår att det skiftar.
Lägg gärna in en bild på dina i min tråd :) För skojs skull. Honorna är bredare om huvudet, och hanarnas spröt är grövre.
Ooooj vad gammal hona du har :O jag längtar tills mina blir så stora :D
Ok, schysst! :) klistrar in dom på samma i paint så slipper jag lägga upp flera ;P men kameran är en simpel digital olympus som inte tar några bra bilder alls om man inte har extrem tur :S
Tre bilder:
1. Nyaste bilden på en av dom men storleken syns dåligt då h*n sitter bakom pumpen. Ringade in de små fjunen :P
2. Gammal bild på när jag precis stoppat i den andra ancistrusen som köptes ca två veckor efter den första. Dom blev superglada och var ytterst närgångna :P men dom ser väldigt ljusa ut på den bilden.
3. Gammal bild på den som jag hoppades var en hane :P färgen stämmer mkt bättre.
Börjar dock tro att båda är honor…
Vet inte om jag törs köpa en hane än dock, dels för jag inte är säker på deras nuvarande kön och dels för att jag inte vet om 3 Ancistrus är för många i 375liter? Men bebisar vore gulligt ^^
Någon som vet hur gammla Ancistrus brukar bli? Min är knappt ett halv år ;)
ganska så gamla väl?
med tanke på det är det ju lite trist att man ofta bara får tag på yngel - det tar ju så lång tid tills de blir könsmogna! :)
2&3 tror jag är honor. 2.an har det typiska skedformade huvudet :)
Ancistrusar blir gamla. 15-20 år är normalt om de går i bra förhållanden.
#11 ja det är ju det som är lite knepigt… bild 1 är samma som den större på bild 2, men den börjar ju få "mustach" xD
Jag antar att tiden får bedömma :) om det är en sent utvecklad hane eller en lite manlig hona ;)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hanen vågar komma fram lite och äta idag :) Fast en bit löv har fastnat på morrhåren, så han ser lite konstig ut.
#13 Vad är det för räkor du har i den videon? :)
#14 Det ser ut som rainbows, fast är inte 100% säker.
Medarbetare på Vetenskap.
Yes, det är rainbows. 2 eller 3 körsbär är också i blandningen, men jag ser inte riktigt :P