Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 2210 ggr
Ruined Soul
1

Tips på stora/större tetror

Eftersom jag imorn får hem mina Scalarer så har jag beslutat att inte chansa att ha Scalarerna med mina Kardinaltetror. Så Kardinalerna kommer att bytas in imorn på Zoobutiken. Kan man ha Kilfläcksrasbora med Scalarer?

Har ni några bra tips på större tetror som går ihop med Scalarer och så småningom Discus?

Är inne på Kongotetror… men vad mer ska man ha?

Har alltså ett 450liters kar så jag har plats att fylla ut… men inte överbefolka ;)

Fiskar som jag har:

6 Fjärilciklider

3 Pansarmalar

3 "Sugmalar"

10 Kilfläcksrasbora (kan man ha dom med Scalarer?)

Ska flytta in:

6-10 svarta Scalarer

6 Discus

JosefinGothe
1

En personlig favorit bland tetrorna är Sorgmanteltetra, jag tycker dom är jättefina, ganska stora och mina stimmar bra. Dock vet jag inte så mycket om hur dessa går ihop med de andra fiskarna du tänkt dig :)

//Jossan

[dynamitella]
1

Hur stora är scalarerna och diskusen?

Om de är sina 10 cm styck så rekommenderar jag bara någon enstaka liten fisk tillsammans med dem. Och inget annat.

Vi hade 6 st 10-15 cm stora scalarer i 540-karet förut, och fick trots platsen problem, då de slogs och var revirhärdande.

Ruined Soul
1

Hade sorgmanteltetror som ung och tycker inte att dom faller i min smak längre tyvärr.

Scalarerna räknas nog som medium och har vält tänkt att dom får para ihop sig och det/dom som parar ihop sig stannar och resten säljs/skänks till någon som vill ha dom. Lite svårt att se könen på dom i dagsläget. Har de väl tänkt att ha max 2 par.

Discusarna vet jag inte än eftersom jag skaffar dom sist när akvariet har vart igång 1-2 veckor och jag ser att allt funkar.

Krille12
0

En personlig favorit bland tetrorna är kejsartetran. Dem är jättefin och lite mer färgglada, och dem är stora (men inte gigantiska då :P).

Medarbetare på Vetenskap.

Stoodyear
0

Håller med ovanstående, kejsartetra, eller annars diamanttetra med är snygga!

Ruined Soul
0

Ville bara meddela att det blev 10 stycken olika (3 olika) sorters regnbågar och bytte bort mina Kardinaltetror och har tänkt att byta bort mina Kilfläcksrasboror.

Tänkte byta Kilfläcksrasbororna mot 1 par Gula Fjärilsciklider.

Så regnbågarna blir mina "tetror" i karet.