Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettdammar
Läst 6995 ggr
mejamylove
2

Ancistrus i damm?

Hej, kan man ha ancistrusmalar i en ute damm? De kommer inte bli uppätna kan ja säga redan nu o de är ja säker på men klarar dom sig ute?  :) Det blir kanske 15 gr +/- 1 gr. klarar dom det?

[dynamitella]
1

Nej, de är exotiska och bör ha 20+ alltid. Gärna runt 25 :)

mejamylove
1

Oki! Jag trodde dom gillade kallt vatten :P Om det är 24-25 gr i vattnet klarar dom sig då eller trivs dom övh inte i en damm?

[dynamitella]
1

Jag tror inte att det är någon bra idé nej :P

Vattnet blir kallt på natten och väldigt varmt på dagarna nu i sommar, så jag tror inte att just ancistrusar är ett bra val för dammen.

mejamylove
1

Kan man ha någon mal där överhuvudtaget? Det blir väldigt algigt där även om filtret är igång, finns det nåt annat sätt att hålla rent på? :)

PS: värmen är inget problem då den kan hålla jämn temperatur på både natten o dagen. TIMER! :P

[dynamitella]
2

Coolt med timer :) Vad är de för damm då? Jag tog för givet att det var en såndär plastdamm man har i trädgården.

Algmedel finns i de flesta djuraffärer med damm-avdelning :) Det är ofarligt för fiskar och minimerar algtillväxt.

Exempel: http://www.vattenliv.nu/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/a/l/algo-sol-500ml-mot-alger.jpg

mejamylove
6

#5 Vad menar du med plastdamm?, en sån där som man köper o gräver ner?

Vi har grävt våran själva med sten o grejer i botten o en liten flik där man kan sätta in doppvärmare :D

Tack för länken ska genast kollas upp!

Men du svarade inte på min första fråga :o)

[dynamitella]
2

Jag vet inte vilka malar som passar för dammar, då det inte är mitt område :)

Allt beror ju på följande.

Storlek på dammen?

Konstant eller växlande temp?

Andra invånare?

Filter/Luftpump?

[hejhejnaffy]
1

Här sitter en nyfiken till ;)

[Nötskal]
1

Jag känner en som hade ancistrusar i en damm under sommaren, de växte enormt :) Tror att det var varmare vatten men ancistrusar är ju kända för att vara tåliga så det kanske fungerar :)

mejamylove
1

#7 Oki, ska läsa på lite mer om dedär :)

#9 Oki, så det går alltså :D  Jag missförstog det pappa sa om tempen oxå det var egentligen 15 gr +/- på natten, på dan så måste det ju bli varmare då?

[dynamitella]
1

Det var min tanke. Är det 15 på natten är det säkert närmare 30 en varm sommardag.

mejamylove
1

Hmm, skiljer det 15(!)gr från natt o dag!?   Ojoj det är ju knappt 30 i luften här ;P

[dynamitella]
1

På sommaren jo? Bor du i nordpolen eller? :)

mejamylove
1

#13 wow, ofta! nej ja bor inte där xD (eller inte vad jag vet iaf)

[dynamitella]
3

Haha. Jag bor visserligen i Skåne. Och det är ofta 25 grader i skuggan på sommaren. I solen blir det snabbt 45 grader varmt, och därmed opassande att ha små dammar :P

Min gammelmorfar har tre små guldfiskar i en plastdamm som rymmer 250 liter. Där blev 35 grader varmt i vattnet på dagarna, så två av de förra fiskarna dog innan han upptäckte det.

Nu står den i skugga hela tiden, så det blev bättre.

(men varmt blir det ändå) :)

mejamylove
3

#15 Dammen står i skuggan :) Och jag bor mellan upppsala o gävle typ vid sthlm :) (eller det är ganska lång biltripp dit) :P

[hejhejnaffy]
1

Hmm du kan väll ha posthornssnäckor eller äppelsnäckor som hjälper till att städa? Bara dem inte rymmer ;)

mejamylove
1

#17 jag tror inte det är lagligt? :/

sallad
1

#18 Posthornssnäckor finns i svenska vatten :)

-Rasmus 🌈

mejamylove
1

Hmm, var det äppelsnäckor man inte skulle släppa ut?

[hejhejnaffy]
1

#18 om dem inte kan smita ut och "smitta" eller para sig med andra snäckor/sniglar så är det nog lagligt,fast detta är bara vad jag tror ;)

ivanhoe81
1

jag har varit med om att det suttit någon mal på min båt då jag var yngre (typ 15 år sedan), det liknade en liten ancistrusmal så de borde väl klara sig om det inte finns någon svensk variant av den malen eller om det var någon som släppt ut den i sjön vet jag inte heller

[hejhejnaffy]
1

Sorry om jag kapar tråden lite grann nu men efter som denna redan handlar om dammar osv tyckte jag det känndes lite onödigt att skapa en ny om ni förstår vad jag menar ;)

Kan man ha sköldpaddor eller axolotlar i en damm på ca 300- 400 liter (1-2 meter djup? Axolotler vill ju ha ganska kallt vatten typ 15 grader och jag har för mig att sköldpaddor också vill ha det. självklart kommer det finnas landdel,pump och evt nät över dammen.

[dynamitella]
1

Sköldpaddor går utmärkt att ha i damm :) Så länge det finns nät på sidorna.

[hejhejnaffy]
1

#24 kan man ha några guldfiskar/slöjstjärtar där i också eller blir det för trångt? :)

Kanske 3-4 st? Vad är det för art man ska ha isf på sköldpaddorna,vilken är mest tåligast och passar i en 300- 400 l damm? Och sista frågan hur många sköldpaddor kan man ha, blir 2 st bra?

Förlåt TS för OT,säg till om du vill att jag skapar en egen tråd :)

[Kajsa91]
2

Angående Ancistrus i damm så har jag för mig jag läst någonstans att dom finns förvildade någonstans vid Miami och där vattnet är runt 12grader i Januari-Februari..

Kan ju dock vara totalt fel, men..

mejamylove
1

#25 helt okej sno på! ;)

Angående guldisar, hur liten får dammen vara som minst? våran damm är kanske 350 liter. Kan man ha 3-4 guldfiskar i den? o hur ser filersystemet ut om man vill ha ett kraftigt som håller rent?

[hejhejnaffy]
1

Ja bara den är över 1 meter djup om dem ska övervintra i poolen höll jag på att skriva,dammen var det ju ;)

mejamylove
1

#28 Jaa, de vet jag men de ska inte övervintra där ;) Jag undrar omdet är tillräckligt många liter :)

[hejhejnaffy]
0

Guldfiskar vill ju ha minst 200-250 liter och du har mer än det så det kommer gå jätte bra :) Var ska dem vara på vintern då?

mejamylove
0

Akvarie?  ;P

[hejhejnaffy]
0

Aja haha så dum jag är ;)

mejamylove
0

#32 nedå :)