Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: salt-och-bräckvatten
Läst 8703 ggr
teddsan
2

axolotl hjälp av kunniga

vet nån om dem axoloterna lever isöt elr salt vatten hur många dem får va till sammans om man köper en stor bur ska det va filtreling maskin eller nåt sånt till vattenet och vad man ska ha i akvariumet kan man ha en träbit som lock kanske kosttillskott i där eller nåt man kan i som förhindrar sjukdommar ps: ja har ingen Axolotl men ska köp a har jag glömyt att skriva vad mer man ska i till meddela det och hjälp mig snälla

Hanna
4

För det första. Har du gjort det första och enklaste: googlat? Så man vet ungefär vart din kunskapsnivå ligger.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

plutopellis
0

Jag vet ingenting om dessa djur, men de är otroligt söta. Vart köper man dem? Jag ska själv inte ha någon men har aldrig sett i djuraffär så undrar bara vart du tänkt köpa?

[dynamitella]
0

Här har du allt du behöver, mer eller mindre.

http://exentrions.weebly.com/axolotl--fakta.html

viciouscircle
0

#2 Djurhobby i Uppsala brukar ha småttingar inne =)

plutopellis
1

Jaha! Långt från Halmstad ;) hade varit roligt att se en i verkligheten nån gång :) Lycka till om du köper någon!

AsHley
3

Om axolotl: Axolotl blir mellan 20 - 35cm stor och finns i en mängd olika färger. Vanligast i djuraffären är vita/ albino men den finns i flera färger tex svart, brun, gul fläckig osv. Den är ganska lättskött men är känslig mot för höga temperaturer och kan ibland vara lite svåra att få att äta. Temperaturen ska helst vara 18grader och aldrig över 24. Dom kan väldigt tillfälligt tåla högre temperaturer men dom mår absolut inte bra av det. Jämfört med andra "vanliga" salamandrar som finns att köpa så har Axolotl kvar sina yttre gälar och lever hela sina liv i vatten. Ibland händer det att Axolotl metamorferar, alltså tappar sina yttre gälar och övergår i ett "vuxenstadium" som dom flesta andra salamandrar normalt gör efter yngelstadiet och då krävs det att dom har en landdel att kunna vara på. Detta är väldigt ovanligt. Trots att dom är "fast i ett yngelstadium" så blir dom könsmogna och man kan ganska lätt avla på dom. En annan intressant och ganska ovanlig sak med Axolotl är att dom kan regenerera förlorade kroppsdelar. Om dom mister tex ett ben eller en bit av svansen så växer det ut en ny.

Akvarium: Akvariet ska inte vara för litet. Men till 2st 20 - 25 cm Axolotl går det bra med ett standard 54l akvarium. Men som med dom flesta andra djur så gäller större är bättre.

Filtrering/vattenkvalité: Axolotl trivs i ganska stillastående vatten så man ska helst inte ha en allt för kraftigt flöde på pumpen. Däremot så måste dom ha ganska rent vatten då deras hud och gälar är väldigt känsliga. Det bästa är om man har ett stort luftdrivet filter och byter ca 20 - 30% av vattnet 1 gång i veckan. För att inte få med så mycket kemikalier från kranvattnet vid vattenbyte så kan man ställa ordning en hink med vatten och vattenberedningsmedel dagen innan man byter vatten. Så det hinner stå tills sig lite innan. Man ska inte ha salt i akvariet när man har axolotl. 

Inredning: Man kan inreda med bottengrus, lite rötter eller stenar och helst mycket växter. Det mesta som fungerar till vanliga sällskapsfiskar fungerar till Axolotl men man ska vara lite försiktig med vassa föremål eftersom det kan skada deras gälar. Man måste också ha en liten "plattform" som är ovanför ytan. Tex en rot som sticker upp ovanför vattnet eller en sköldpaddsplatta med sugkoppar som man kan sätta fast på glaset. Det är för att dom kan metamorfera även om det är ovanligt så händer det.

Foder: Axolotl är ett rovdjur som i det vilda äter det mesta som rör sig och får plats i munnen. Med andra ord, maskar, fiskyngel, insektslarver osv. I fångenskap kan man få dom att äta fiskstrimlor,oxhjärta, fryst mat, frystorkad mat eller till och med fisktabletter men dom uppskattar alltid levande foder som tex mygglarver, maggots (fluglarver), guppy/platy yngel och daggmaskar (små). Ibland när man köper Axolotl så är dom vana vid levande foder och kan ha svårt att få dom att äta annat. Man kan då locka dom lite genom att hålla maten mellan fingrarna och vicka lite på det så det rör sig men man måste hålla sig nära nosen på dom för dom ser dåligt. Efter ett tag brukar dom komma igång och äta och man behöver inte längre handmata dom.

Akvariesällskap: Axolotl ska helst inte gå med fiskar dom anses antingen som mat eller så finns risken att fiskarna tycker deras gälar ser intressanta ut och biter på dom och då kan axolotl få svårt att andas. Andra arter av salamandrar är inte heller att rekomendera då dom har lite olika krav och beteenden. Bäst är att helt enkelt skaffa en till Axolotl. Även om dom inte är jättesociala av naturen så kommer dom bra överens.

Sjukdomar: Axolotl brukar inte bli sjuka om man bara är noga med vattenkvaliten och ser till att dom får bra foder i sig. Ibland händer det, speciellt om vattnet blivit dåligt eller om djuret fått en skada, att dom kan få svamp. Man kan då behandla dom i ett enskillt akvarium med fiskmedicin mot svampsjukdomar.

Hoppas jag fick med det mesta iaf (sitter på jobbet och skriver så hjärnan är inte riktigt med) och lycka till. Om du kan så försök hitta ännu mera information om Axolotl innan du skaffar dom så blir det inga konstiga överaskningar senare.

AsHley
1

Oj vad mycket text det blev Tungan ute

[Geekinblack]
0

#7 kan man verkligen ha dom i 54l akvarium? :O trodde att det var typ minst 100-150 liter som gällde :S

Jättebra skrivet iallafall! Även om jag blev lite fundersam över akvariestorleken ;P dom är ju så stora!

dragonstar
0

Jag har för mig att dom ska bo i 100 L och uppåt som minimum. 45L är för ungar.  Det var vad jag läste mig till när jag funderade på Axelotl?

Det var de och att dom vill ha kallt vaten som fick mig att avstå, att ha ett 150 eller helt 200L kar för axelotl och inget annat och sen förka hålla vattentempen nere så att dom itne får svamp och andra virus och dör.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Soda2
0

De måste väl ha minst 200 liter, så 54 liter är på tok för litet för dem.

[hejhejnaffy]
0

200 L behöver dem inte 54

Namiko
0

Fixar du engelskan så finns det riktigt bra information på http://www.axolotl.org/. Där läste jag på innan jag skaffade ett par, har inte sett någon bra information på svenska någonstans men det kan ju ha dykt upp på senare år.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[dynamitella]
1

Den informationen finns översatt till svenska i #4 :)

Smidigt och bra att någon orkat göra det!

teddsan
0

så det ska vARA saltvatten eller

teddsan
0

jag menar sötvatten ska det va sötvatten

[dynamitella]
0

Ja, sötvatten.

AsHley
0

Hmm hade som sagt inte riktigt hjärnan med när jag skrev 54l. Hade mina några månader i ett 54l men dom var ganska små i storleken och det var inte ett permanent boende. Det är klart att är dom i största laget så är det för litet. 150l ska det vara. Men större är fortfarande alltid bättre.

[hejhejnaffy]
0

Fläckiga axolotler ska inte köpa! Dem har oftast hudcanser och eller gener med hudcanser i.

calendrium
0

#19 Har de? Berätta gärna mer, har inte hört talas om det tidigare :)

[hejhejnaffy]
0

#20 altså jag kan inte als mkt om det,har läst om det på flera ställen bla zoopet.com,ville bara tippsa om det ;)

dragonstar
0

#20 har ochså läst någonstans att fläckiga axeloter inte är bra, att de löper störrer rist att bli sjuka. Men vet inte vart ska kolla lite om ajg inte har kvar de gammla läknarna.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

[Nötskal]
0

http://www.zoopet.com/forum/archive/index.php/t-47637.html

Här finns det mycket information om axoltl.

-"Det finns även fläckiga individer men dessa bör man undvika då dessa bär på hudcancergener"