Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettmalar
Läst 1276 ggr
[eleonorals]
0

HJÄLP! Akvarium överhettat

Jag upptäcker att alla mina fiskar i mitt 52 liters akvaruim flyter döda och min mal (Pterygoplichthys pardalis) hyperventilerar. Jag känner på vattnet och bränner mig i princip och värmetermostaten måste ha paserat 50 grader. Jag har fått upp min mal nu och han är blek och andas knappt.

Vattnet luktar fränt, kan det vara giftigt? Vad ska jag göra? SNÄLLA hjälp! Vill verkligen inte förlora honom också

Hell
0

Ut med doppvärmaren! Kolla så det inte är nåt vajsing med kontakten först bara!

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

Hell
0

Vad har du malen i? Om du stoppar ner honom i normal tempererat vatten kan han chockas av "kylan"

[eleonorals]
1

Den är ur och han ligger i en hink nu, jag blandade vattnet från akvariumet och rumstempurerat vatten för att han inte ska chockas av kylan

[dynamitella]
3

Åh herre gud.

Bra gjort med hinken!

Är doppvärmaren gammal eller ny? Om den är mindre än ett år gammal, fota alla de döda fiskarna, termometern som visar värmen, och skicka tillbaka doppvärmaren till säljaren/tillverkaren.

Du kanske kan få ersättning på något vis. Så jävla dåligt :(

Det är nog bara att tömma ut rubbet och hälla på nytt vatten. Låt pumpen stå igång i ett dygn, och tillsätt vattenberedningsmedel innan du lägger tillbaka malen.

(Förresten vad gör en Pterygoplichthys pardalis i 54 liter? De behöver ju flera hundra liter. Den kanske är liten fortfarande :) ?)

Lycka till..

[eleonorals]
0

Vad bör jag göra för att unvika stress för honom? Och hur bör jag göra med akvariumet? Är rätt för att det kan ha tagit skada…

[dynamitella]
0

Låt honom vara i spannen bara du. Mata inte och stör inte honom för mycket. Har du en liten cirkulationspump eller luftpump kan du sätta ner den så att han får bättre syre.

(Karet är bara att tömma och starta om. Om fiskarna är döda så har de säkert avgett dumheter som kan döda malen).

[eleonorals]
1

Tack för tipset, det ska jag göra. Doppvärmaren är ca 1,5 år men har garanti på 3 år. De kommer få ett argt samtal efter helgen. Detta ska bara inte hända.

Så jäkla dåligt och fruktansvärt obehaglig upplevelse…

[dynamitella]
1

Självklart :( Det är sånt som ger en magsår.

Jag har varit med om en hel del små-olyckor. Men detta tar priset på årets olycka..

Glöm inte att fota fiskarna, för säkerhets skull, om de skulle be om bevis.

Mvh

Hell
0

USch vad jobbigt, men tror du har gjort allt du har kunnat göra. :/ Har också varit med om att doppvärmaren kokat ett litet akvarie, men i mitt fall var det på grund av ett strömavbrott där pumpen inte hoppade igång igen. I alla fall, jättetråkigt att det hände men tycker du har gjort allt rätt.

har du nån sån där som ska hjälpa till med stress, t.ex. Easy life? Vet inte om det hjälper, men om du har det så skadar det ju inte. Låt malen stå mörkt och som dynamitella säger, en liten luftpump skadar inte.

Hell
0

Smart och snabbt där! :)

Låt akvariet svalna om allting ändå är dött, håller med #4, ta bilder om du har garantin kvar på doppvärmaren!

Kan du flytta pumpen till ett annat akvarie/plastbytta så länge där han kan vara? Håll det mörkt där han är och se till att vattnet är syressatt, har du nån vattenberedningsmedel typ Easy life som ska vara "stress reducerande för fiskar" så skulle jag ha i lite av det? (Fast jag har dålig erfarenhet av malar iof så det kanske inte funkar på samma sätt för dom?)

ETA: På grund av fel med iFokus dök det här meddelandet upp nu :s

AngelicamedC
1

Kolla på Allmäna Reklamationsnämndens hemsida, du borde få skadestånd om de är doppvärmen som förstört för dej.

http://www.arn.se/