Äppelsnäckskal
Hittade inget på google… men jag undrar över äppelsnäckornas skal.
Mina är typ bebisar och knappt 1 cm och jag har bara haft dom i nån vecka, deras snäcka är jätteljust med rosa ränder men längst in på snäckan, alltså längst in på "snurren" så är det jättemörkt! Är det något fel eller varför är dom så mörka precis på mitten av snäckan men superljusa resten av skalet? Min kamera är verkligen sämst i så det gick inte att ta någon bild. Zoomar man minsta lilla så blir allt suddigt så om jag måste ta en bild så får jag plocka upp en av dom.
Tacksam för svar!
Det beror på många saker :)
Bland annat kosten, temperaturen, vattenvärden osv. Men det är helt normalt!
Det är jättebra om de är mörka i snurran, då det tyder på bra med kalk. Blir de däremot vita i snurran så den börjar vittra, då är det lite panik och i med massa kalk :)
Å men jaha! :D jag trodde att dom typ… ruttnade eller nått :P men i och med att jag har yngel i samma kar så byter jag lite vatten varannan dag, matar med flingor, svarta mygg, och kokta grönsaker (grönsaker typ varannan dag) och kalket får dom för tillfället från äggskal då affären glömmer bort att ta hem eller kalksködpaddor hela tiden -.- äre något annat jag borde göra eller ska man rulla på i samma spår? :) tempen ligger iallafall på 23-24 grader just nu.
Dom verkar ändra sin färg lite ju större dom blir :P Först såg dom nästan ljusbruna ut, sen ljusnade dom en aning och nu syns en massa rosa ränder på ljus bakgrund… blir ju kul att se hur dom tänkt se ut i vuxen ålder :P
#1 föresten tack så mycket för att du svarade :)
Det låter bra så som du gör :)
När tempen går upp till 25-26 nu i sommar kommer de bli aktivare och växa snabbare. Så det är en bra årstid för bebisar!
Det är roligt när de ändrar färg :) Jag har alltid haft jättekul åt mina bebisars färger när de växte upp.
#4 Ok låter bra :D då behöver jag inte vara orolig ^^ ska köpa en kalksköldpadda snart bara… och nu känner jag att jag vill ha fler äpplen men i mitt lilla 30 liters så går det ju bara i 3 :/ tänker hålla ögon öppna efter ett sisådär 50 liters så kan man ha några fler och ett lite större yngelkar ;) hehe… tack för hjälpen iaf! Nu känns det bättre :D
en tillväxtrand det blir så ibland på dem inget farligt för dem eller så.
prova broccoli det är en stor favroit här samt skalade kokta ärtor o kokad bladspenat.
Ger de broccoli, men det förbättrar väl inte färgen?
Det de gillar bäst är squash. Tycker de far runt i racerfart efter!
Hejsan! Lägger mig i med en fråga, scuash (stavning?!) ger du den rå eller gör du något med den? Samlar info tills mina små kommer på posten om några veckor :)
Jag provade att ge rå squash, men den tittade de inte ens åt.
Utan den ska kokas först. Sedan flyter den tyvärr, men jag satte en tesked igenom den. Först åt de upp de gröna kanterna och sedan slukade de resten!
Den blev tydligen godare ju längre den var i.
Tack :)