Olika räksorter i ett akvarium?
Jag har önskat mig ett 110L eller 200L akvarium till min 18 års dag. Jag vill ha nått ovanligt, vackert och lättskött i det så jag tänkte lite på räkor. Jag är intresserade av tre sorter; solfjädersräkor,red crystal och gul räka. Kan man blanda olika sorter i ett stort akvarium eller blir det bråk? och var kan man köpa räkor, för det finns inte i min djuraffär.

och måste man ha andra fiskar i akvariet eller räker det med gansak många räkor?
Här kan du finna mycket bra fakta om räkor: http://www.redbee.se/
Sen kan jag också säga att man inte behöver ha fiskar över huvudtaget om man inte vill ha det. Räkorna kommer troligen vara mer aktiva om du inte har fiskar som de känner sig hotade av. :)

Tack 
Nej, jag vill inte hs fiskar. Inte min grej helt enkelt.
Man bör inte blanda räkor :) Det är en tumregel inom räkvärlden. I alla fall inte de du vill ha..
Olika räkor kräver olika temperatur, men framför allt pH-värde! :) Crystal räkor och tigerräkor kräver ett väldigt lågt pH alltid, som tyvärr kan döda de andra räkorna. Ett pH på runt 6 är bra för dem, medans pH 7 och upp är bra för resten. Crystals är också ganska svåra för en helt nybörjare inom räkor, så man brukar rekommendera körsbär eller liknande i början.
Anledningen att man inte ska blanda Körsbär/gul räka/white pearl/blue pearl är att de alla kan para sig med varandra :) Avkomman blir ofta brun och går inte att sälja.
Och tyvärr, så vill jag nästan förbjuda dig att köpa solfjäderräkor just nu. Det går runt en dödlig sjukdom i det vilda där det fångas.. Så räkorna man köper i butiken är ofta sjuka, blir röda och dör. Sjukdomen är väldigt, väldigt smittsam.
Nå, för att avsluta och inte vara negativ, så vill jag rekommendera följande kombination :)
Gul räka + rainbowräka
De kostar ungefär lika mycket, 20 kronor. De kan inte para sig med varandra, kräver exakt samma värden gällande allt, samma mat, och kommer inte hindra dig från att sälja avkomman.
Lycka till!

#4 tack för jättebra svar! Du verkar vara expert
Tror att jag kör på Gul räka och rainbow räka. Jag gillade verkligen den gula räkans färg så jag kanske bara har gul räka. Var kan man köpa räkor? Min djuraffär har ju inte några. Kollade på en norsk sida som verkade bra, men dyr..
Inga problem :) Haha.
Du kan ju börja med gula, och sen utöka om du känner för det :) Jag säljer själv rainbows, men inte gula räkor.
Jag köper ofta fisk och räkor utav rickard asplund :)
http://www.redbee.se/showthread.php/3251-Diverse-olika-r%C3%A4kor-s%C3%A4ljes-av-Rickard-Asplund.

Okej, jag bor i finland så kan man skicka räkor? (antagligen men jag frågar ändå :P)
Jadå :) Det kostar extra, men fungerar bra.
Riliräkor, vad är det för några? Skulle man kunna ha blåa rili och dessa gula tillsammans? (Om man inte bryr sig om att de parar sig, kan mata fiskarna med åkomman)
Rilliräkor är en "körsbärsräka" som har en gen som gör att mittenpartiet på räkan är genomskinligt eller en annan färg.
Rili kostar mellan 30 och 60 kronor styck :) Borträknat killen på redbee.se som säljer ungar som är 5-10 millimeter stora för 10.
Ja. Man kan ha dem tillsammans, men det är en knäpp sak att göra, då avkomman från båda arterna är värdefulla.