Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 847 ggr
Skurtrasan
0

Lekkar till havande fiskar?

hejsan allihop har suttit och kollat lite nu på gamla inlägg men vet inte om jag förstog hela ide´en med lekkar.

jag har en tom burk just nu och såg att man kunde sätta nät så äggen trillar igenom när fiskarna leker i en sån här mopps eller vad dem heter men min farfar nämnde nånting om att man kunde ha "kulor" som bottenmatrial och sen när fiskarna leker så åker äggen ner och lägger sig på botten?

ville se vilka metoder ni använder som verkar effektivast eller bra för jag tänkte mig att fixa i ordning ett lekkar idag  :)

Återigen förlåt för alla möjliga skrivfel osv…

// Jonas

Livet i varje Andetag

[dynamitella]
0

Det beror helt på vilken fisk du vill odla. Vad har du för art?

Skurtrasan
0

har inga ännu som behöver lekkar men ska införskaffa guldbarber och odeesa (?)barber snart

tänkte förbereda mig så jag har de fixat tills det blir dax :)

Livet i varje Andetag

[dynamitella]
0

Då är det inte lek på ett bra tag framöver :) Ta det lugnt, köp fiskarna, avnjut synen av dem medans du matar upp dem i några veckor.

Sen kan vi diskutera lek :) Det är inget som ska stressas fram.

Till guldbarbarna rekommenderar jag i alla fall att lekkaret är minst 60 cm långt, med 3-4 lager spelkulor på botten och en hel del växter. Nät fungerar nog inte med dem.

Läs på hur de odlas :) Olika arter kräver olika "trick". Men det allra viktigaste är alltid att få honorna romstinna och leksugna genom att mata upp dem ordentligt, och sen trigga lek.

Skurtrasan
0

okey okey då blire på med glasögon och läsa in sig på lite roliga saker då :) skönt med så kunnigt folk haha =))

Livet i varje Andetag