Flytande äpplen
Ett litet missöde igår resulterade i jag blev tvungen att tömma hela karet och tvätta rent allt. Alla fiskar och mina 2 äpplen fiic vistas i en hink under tiden.
Igår när de kommit ner i karet igen så satt de uppe vid utan och sög massa luft. Men nu så ligger bara äpplena och flyter, har försöka tusen gången att rulla ut luft med det går inte.
Någon som vet vad jag ska göra?
Putt
jag låter de flyta omkring, de kommer ner någon gång….
de släpper ur sig luften av sig själva, brukar se mina äpplen flytande ganska ofta för att senare släppa ut all luft i stora luftbubblor medan de sjunker
Nu har mina kära äpplen legat och flytet sedan i måndags.
Min magkänsla säga att det är något galet med dom. De har inte skaldörren stängd utan de flyter med öppen skaldörr och är ute ur skalet.
Såg även att igår kväll så har de bajsat något som ser ut som typ vitt ludd med lite lite bajs i. De har även bajsat mycket sådant idag.
Vad ska jag göra?
Hönsmamma som man är så börjar jag bli lite orolig.
när mina är missnöjda över något så stänger de in sig och rör sig inte… eller flyter omkring. en gång missade jag att ta bort all hinna på äggskal så de blev dåligt vatten :/ sist glömde jag sätta i doppvärmaren efter vattenbyte så vattnet var kallt…. stoppade i doppvärmaren och nu är de aktiva igen:)
Kroppen utanför hmm om du tar på dem reagerar de då? Ta upp o lukta på dem om de luktar illa är de döda. (vilket de kan vara för de brukar inte låta kroppen hänga ute när de lever)
# 6
Dem lever! De stänger dörren när jag tar på skalet. Och de suger massa luft.
Stod och titta på dem precis och jag misstänker att de typ bränt sig eller hur man ska säga. För det där vita luddet kommer från deras hud.
De missödet som hänt någon gång under måndags morgonen var att min kära son hällt i hela burken flingfoder i vattnet. Och de blev inte upptäkt förrens vid 16 tiden på eftermiddagen.
Kan ju vara så att de tagit skada av de. Men frågan är ju nu hur/vad jag ska göra för att underlätta läkning.
Tömde hela karet och tvätta allt. Men äpplena har ju tagit skada av all mat som legat i vattnet.
Kan jag göra något för att skynda på läkning eller för att rent av kunna rädda dom?
oj, tömma allt och tvätta allt är inte så bra. då nollställer du hela akvariet…. missade detta i första inlägget. jag lålter mina flyta runt, så länge de visar att de lever så får de ligga där och guppa.
de du kan göra är att se att värdena i akvariet är bra…. hög ph, låg nitrit (lätt hänt i nystartade akvarium) och så
Om du bytt allt vattnet så ska de ju helt stå i någon vecka innnan man stoppar i några levande varelser igen. köp något vattenberedningsmedel och ha i så piggnar dom säkert till igen. Eller lägg dom tillfälligt i något annat kar om du har flera så hämtar dom sig nog snart!
Jag Håller tummarna