Har köpt artemia mix
Tänkte jag skulle pröva mata mina fiskar med artemia för första gången och se hur dom gillart, så jag köpte några påsar sera artemia mix och gjorde det som stod på instruktionerna. Tycker det låter som att de här inte kommer att funka som riktig artemia utan att det är lite som snabbmat. Eller hur är det?
Om jag pumpar i luft lite försiktigt och inreder med nån växt och matar kommer dom kunna odlas som "vanlig" artemia och växa till sig lite eller är det meningen att de inte ska odlas på?
Räcker det om jag blåser in lite luft då och då med sugrör eller är det bättre med typ syresten?
Jag förstår inte, har du köpt ägg för att kläcka till artemia eller skalade ägg, för direkt matning?
Det finns lite olika på marknaden :) Vad heter märket?
Skrev ju det. Det är en Sera artemia mix. Det står att allt är klart och att allt man behöver är vatten. Så därför är jag lite fundersam över vad för typ det är. Det står liksom inte så mycket mer på påsen :P
Det är Utah salt lake typen. Jag kan ingenting om det här xD
Jag såg det alldeles nyss när jag läste igen :)
Du ska bara tillsätta mixen till 5 dl vatten och sätta ner en syrepump som bubblar runt allt. Det kommer kläckas levande artemia.
Syresten är ett måste, då det hela tiden måste bubbla.
Det ska inte odlas. Artemia lever i saltvatten, och går inte att odla hemma sådär :) Då får du köpa typ seamonkeys eller liknande istället och prova med.
De går att föda upp, men hur fasen det ska gå till vet jag inte.. De kräver ju i så fall ett större kärl än 500 milliliter, och någon form av mat, vattenbyte, och salt (?). Problemet med artemia är ju att de kräver salt.
Man brukar bara använda nykläckt artemia till små yngel. När de blir äldre kan de ju ta vuxen, fryst artemia :)
(och förresten, sätt inte ner någon växt till dem. Jag misstänker att det kan förstöra mer än göra gott nu i början).
Ok vad bra då har jag förstått rätt. Det jag missade va att det måste bubbla ständigt, då får jag slänga i en syresten nu. Gör det något att dom inte har haft den på några timmar? Har bara blåst in lite luft med rör ett par gånger än så länge nämligen.
Artemian ska mina små yngel käka, dem vuxna får sina larver istället :)
Okej :) Jag vet inte riktigt, men prova! Det borde fungera fortfarande.
Här har du i alla fall en video som visar hur man annars kan göra :) (Jag vet inte vad han använder för märke, men såhär går det om man bestämmer sig för att prova att föda upp dem)
Najs! Tack för svar! Ska sätta igång en bytta åt dem.