Guppy-yngel! :)
Hej! I vecka 15 fick vi ett gäng yngel, vi lyckades fiska upp 12 stycken och sätta dem i ett litet yngelkar. Nu bor de med de stora fiskarna och de klarar det bra :)
Undrar dock när man ser könet på dem? Vad jag kan se så är det bara honor när jag kollar på fenan …
Bifogar en bild på ett av de små liven :)
Hälsningar Astrid :)
gratulerar ! :) lite spekulationer får jag säga för är inte säker på min fakta men om alla är honor så kan det ha med temperaturen och göra för min bror fick också bara massa honor.
om du har fått några hanar så brukar man se det på ynglena om dem utvecklar en svart fläck på kroppen (oftast) det är det sättet jag vet som man kan se om du fått några hanar så håll utkik efter färgbildning =)
Livet i varje Andetag
#1, tack! Men det visste jag redan :)
#2, Tack :D ett gäng har börjat få svart vid roten av bakfenan, dock har honan svart sjärt så de kanske bara kommer se ut som henne? :P
Kanske skall höja tempen för framtida kullar då? ;) läste också det nånstans att tempen kan vara avgörande ..
#4 Den går inte att ladda upp -.- Men den jag tagit kort på har trekanten, så det är en hona. Dock verkar alla vara honor… Är det vanligt att man får en kull med samma kön på varenda? :P
#3 Jag har också läst om något sånt där om att tempen är avgörande, men nu är jag inte helt säker. Jag har dock märkt på mina Platy att när jag hade en kull med 12 Platy yngel så var alla flickor, sen gav jag bort hela kullen (utom ett yngel) till min lillasysters tomma akvarium plus en vuxen hane och en vuxen hona. Verkar som att "kullen" märkte att det var en hane på 12 honor så några yngel började konvertera xD plötsligt på ett par dagar var det fler hanar i karet :P
Av den Platy kullen sparade jag en hona som var ensam i kullen som mussepigg Platy (dom andra blev korall) och satte ner bland mina två andra Platy i stora karet, dom var honor lixom ynglet och hanen hade nyligen gått bort och jag hade inte hunnit köpa en ny än och efter ca en vecka hände samma sak som hos min syster. Lilla sunset (yngelhonan jag sparat) blev en hane.
Kanske är det samma för Guppy? :P kanske bara tillfällighet… men lite roligt var det :P
#7 Jag var med om samma grej fast med svärdbärare :P De kanske ändrar kön om de känner att det inte finns tillräkligt att bägge delarna? :P
Är det någon som vet nåt om detta fenomenet?
Jag har just nu 2 hanar och 6 fullvuxna honor… När de andra är fullvuxna och om de fortfarande(?) är honor så kommer det vara en rätt ojämn fördelning ..
#8 verkar lurt… dom vill väl fördela det jämt så att dom kan fortsätta att yngla av sig kanske ;)
#9, ja men det måste ju vara nåt sånt? Jag frågade i djuraffären, men hon kollade mest på mig som att jag var knäpp och sett i syne ..
Låter som sent utvecklade hanar i mina öron
minavitas.wix.com/kennel
#10 det kanske är ett okänt beteende eller något som händer sällan :P clownfiskar gör väl så? Såg det på ett naturprogram och hittade det på internet även
"En fascinerande aspekt av Clownfisken är dess förmåga att byta kön. Clownfisken lever i en grupp bestående av några få artfränder som håller till kring en anemon. I toppen av hierarkin finns en lekande hona, och ett steg ned hittar vi en lekande hanne. Under dessa två reproduktiva fiskar återfinns en grupp hanar som inte leker. Om honan dör eller försvinner kommer den lekande hannen byta kön och förvandlas till en hona, samtidigt som en av de andra hannarna blir en lekande hanne."*
Detta gäller förstås clownfisk men iallafall, det betyder att chansen finns att det kan gälla andra fiskar också ;) blev rätt OT här nu men det är rätt intressant.
#11 haha ja det kan det förstås också vara xD är väl förmodligen så också men iallafall, det vore tufft om dom faktiskt bytte kön bara sådär :p
#11 - min svärdbärare hade jag haft ett år innan den plötsligt bytte över :P
Alla ser ut som honor i början, hanarna får inte gonodium förren vid ca 2 månader :).
Däremot ser man tidigt gravidfläcken i magen på honorna (den svarta fläcken) den är lättast att se på fiskar som har grundfärgen grå (det är den vanligaste på zooguppys men även blonda är rätt vanliga i butik).
Harnarna är även de som får färg först.
jag brukar kunna se gravidfläcken på grå yngel redan vid 1 veckas ålder men på de blonda tar det lite längre tid än så.
#14 läste precis om levandefödare (pga denna diskussion) och svärdbärare har tydligen en tendens att byta kön lite när som men ingen vet riktigt varför :P hittar dock inget om Platy.
http://hem.passagen.se/elean/svrdbrar.htm där stod det bland annat :P
#15 - Jag får hålla mig och vänta en stund till då :P
Men några har som sagt börjat bli lite svarta. De är ju i grundfärg grå hela gänget .. Vore ju kul med lite olika kön och inte bara honor :P