Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: förlossning-bb-barnkammare
Läst 11367 ggr
Devilchicka
1

Massa yngel! (Ancistrus och Endlers)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som jag har skrivit tidigare så är jag ny både vad gäller akvaristik och att skriva på det här sidan. Men det skulle kännas skönt att ha några att vända sig till för råd tänkte jag. Och speciellt nu!

För igår märkte vi att några yngel simmade omkring i vårat akvarium. Och nu efter nästan en hel dag då vi har kämpat på att samla ihop alla har vi till slut fått ihop 13st Endlers guppisar och 56st Ancistrus malar i en liten yngelkasse.

Vad många! Nu då?

Jag TROR att vi har allt under kontroll, men eftersom att vi är nybörjare är det ju lite pirrigt och vingligt.

Kan ni ge lite tips på hur vi kan göra för att dom blir så friska som möjligt? Ska hannen bo i det lilla akvariet med sina yngel eller är det för sent efter som att dem har separerats? Hur mycket vatten ska vi byta? Ska vi dekorera yngerkaret med något speciellt? Behöver vi skaffa syresten? Hur länge kan vi ha de i kassen innan vi lägger i de i yngelkaret? Är dem känsliga för salt?

Men den största frågan vi har ställt oss hitills är; vad ska vi göra med alla dessa fiskar? Vi vill ha så många som möjligt men vi kan inte ha 90st fiskar i våra kar ju! På något sätt måste vi ju göra oss av med många. Men hur?

Vi skuttar av glädje här borta trots osäkerheten. De är supersöta, och det känns underbart att våra fiskar ynglar, det måste ju bara betyda att de trivs och att vi gör något rätt ändå! :D

plutopellis
0

Jag kan inget om just skötsel på yngel, ville bara säga grattis! Så roligt!

Devilchicka
0

Hihi! Tack!

Här är en liten närbild på en mal förresten, så ser dom ut nu. De är väl 1-2 veckor ungefär?

Devilchicka
0

Närbild på en Guppy också så att ni kan se…

GuUuLd
1

vad gäller Ancistrus ynglen så skulle jag ha dem kvar hos de vuxna fiskarna, de blir oftast inte uppätna iaf. Sålänge ni inte har några större hungriga fiskar då.. Ancistrusyngel eller de flesta malyngel överhuvudtaget är lite kinkiga med vattenkvalitet när de är små.. Jag skulle inte flytta på ynglen överhuvudtaget om jag är orolig lver var jag ska göra av dem, då är det bättre att låta naturen ha sin gång några dör några överlever.. Malyngel kommer ni garanterat ha hundratals om ett tag nu när de väl börjat leka så kommer de fortsätta med det.. Gäller även endlersguppysarna, sjäkv brukar jag inte flytta guppyynglen för just Endlers brukar inte äta upp sina avkommor men då har jag mina Endlers med endast malar och räkor så det är defenitivt inget annat som äter dem heller :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Devilchicka
0

Vad bra! Det va det jag var mest orolig för. Jag trodde ju mina guppys skulle knapra på dem, de tuggar på allt som hamnar i vattnet känns det som ibland så jag var osäker på om de skulle bli uppslukna eller inte.

De har ju ätit mygglarver innan och malarna är ju i samma storlek typ.

Men då är det okej att släppa in dem igen eller? Jag har bara Endlers och Ancistrus också.

GuUuLd
0

Jag skulle ha släppt i dem igen, det är bättre att låta naturen ha sin lilla gång och de som är starkast överlever. Båda arterna är lätta att få att föröka sig och blir lätt allt för många så det bästa då är att bara låta ynglen vara :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

Devilchicka
0

Inga andra tips? Typ som vad kan jag göra med de malar jag vill göra mig av med om alla skulle tex överleva. Hur kan jag ge bort/sälja? Som jag sa innan så vill jag ha många kvar, men kan inte ha alla ändå.

Devilchicka
0

Sen så vill jag tillägga att om det kommer yngel i mitt kar så vill jag nog göra mitt bästa för att det blir så många som överlever som möjligt, eftersom att jag nu har fått många malar och guppys öde i mina händer.

Så då kanske jag inte ska låta naturen ha sin gång utan yngelsäkra mitt akvarium. Hörde en gång att man kan ha en strumpa över pumpen och byta vatten oftare för att de ska vara friskare och så att ingen sugs upp av pumpen, kan jag göra det?

Sorry för alla frågor. Som sagt…osäker nybörjare-stämplad :P

Men jag vill lyckas!

GuUuLd
0

Man annonserar och säljer eller lämnar till djuraffär som vill ha det man inte kan spara, svårare är det inte :) Det jag menar är att dina malar kommer leka igen och igen och igen precis som guppysarna.

Vet man inte hur man ska göra sig av med dem och inte har plats så är det bara dumt att försöka "rädda" så mycket som möjligt.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

HilmaN
0

ja, strumpmetoden funkar nog…

med du gör rätt i att släppa tillbaka ynglena. mitt kar är fullt av platy-yngel och jag har i ärlighetens namn inte gjort något för att de ska klara sig allihop. min filosofi är nog att de som överlever, de överlever.

kolla och se vad som händer med dem innan du funderar på vart du ska göra av dem sedan.

det har nu gått två veckor sedan mina yngel kom, och efter en vecka trodde jag att bara 7 st hade överlevt. Men, när de är större kommer de fram och nu tror jag att jag har närmare 20.

ser du bara till att ha många gömställen små nog åt yngel och relativt många växter så ska det nog gå bra. yngel är bra på att gömma sig.

bara du inte har stora, glupska fiskar som nosar runt i växterna är chanserna stora att ett antal yngel kommer att överleva utan yngelkasse…

Skrattande

HilmaN
0

ja, ska du rädda alla har du efter ett tag extremt många halvvuxna och små yngel i karet… Skrattande

Devilchicka
0

Nu har vi släppt in dom i akvariet, det får bli naturens gång trots allt. De klarar nog sig :)

Får lägga upp bilder på deras utveckling sen!

HilmaN
0

ja, det blir ju bäst så… om du matar med flingor, så blöt upp dem lite så de sjunker och gör jättesmå bitar av det som du sprider ut i akvariet - då brukar ynglena komma fram och äta! :) även sjunktabletter och mosad fryst mat brukar de uppskatta!

-men tänk på att de är myyycket små så övermata inte Glad bara lite tips