Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettmalar
Läst 5046 ggr
[Catteklina]
1

Vad är detta för mal?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag köpte ett 100 liters akvarium för 2 månader sedan och dom visste inte riktigt vad det var för mal och jag hoppas nu att kanske någon här inne hade kunnat ge mig svar :)

Det är 2 mal det gäller och här kommer den första som är lite mindre, från sidan:

[Catteklina]
0

Samma mal, fast underifrån:

[Catteklina]
0

Och den andra malen som är lite mer skyggare av sig och svår att få bilder på:

[Catteklina]
0

Andra igen och framsidan:

[Catteklina]
0

Och stjärten på h*n:

plutopellis
0

Jag kan inte direkta artnamn men ettan är en gibbicaps (stavning) och den andra är en vändmal.

[dynamitella]
0

Den första ser till formen ut som en gibbiceps, men mönstret stämmer inte.

Och den andra ser ut som någon slags vändmal. Men det kan vara en rad olika arter. Synodontis, är säkerligen förnamnet i alla fall.

Så jag bevakar tråden :) Det är bra att lära sig nya grejer.

Randen
0

Den andra är en multioplis valentiana :)

plutopellis
0

dynamitella, vad är det för skillnad på gibbicaps och L-mal? har köpt som kallats gibbicaps i affär och de ser ut som på bild? Fast jag och namn Foten i munnen har själv en vändmal som ser ut som den på bilden men mer än vändmal kan jag inte. Hopplöst att man aldrig ens minns sina egna fiskar Tyst

Randen
0

Och inte för att vara elak men den behöver tyvärr uppemot 600l då den blir 30cm i akvarium ):

plutopellis
0

Jag googlar på namnet du skrev i #7 men måste vara något felstavat? Hittar inget.

Randen
0

Och den är föresten en hane.. Det ser man på storleken av prickarna på kragen.

Randen
0

10# tror det ska vara multipels isåfall… Sök på "valentiana zoopet"

plutopellis
0

#12 Tack! Måste kolla in min ordentligt så det INTE är en sån Förvånad om de nu blir så stora. Är det en form av vändmal?

[Catteklina]
0

Som sagt så fick jag dessa till akvariet jag köpte begagnat därför som jag vill veta vad det är för mal så jag vet om jag kan ha dom kvar eller inte :)

Mal nr 1 är ca 1-2 år gammal och ca 7-8cm.
Mal nr 2 är ca 5-6 år och ca 10-12cm.

Om detta hjälper något i artbestämning :)

Mvh,
-C

Randen
0

Ojojoj förlåt mej fel fisk sök på synasontis valentiana ;)

[Catteklina]
0

#11 Tack, en liten pojk med andra ord ;)

[dynamitella]
0

Synodontis Valentiana är väl namnet?
plutopellis
0

Är nog något liknande i alla fall Glad men fina är de!

[dynamitella]
1

Oj, jag såg nu att du skrev.

Det är en sorts vändmal, för att svara plutopellis :)

plutopellis
1

Tack dynamitella Glad

[Catteklina]
0

Okej nu ska vi se:

Mal nr 1 är en Gibbiceps
Mal nr 2 är en Synodontis Valentiana

Och båda dom arterna blir för stora för mitt lilla akvarium antar jag? Hur stora blir dom och hur mycket kräver dom?

Randen
0

In kompis har nämligen en 25cm lång i hans 1000 l ;)

[Catteklina]
0

Fast är inte nr 1 för mörk för att vara en Gibbiceps?

[Catteklina]
0

#22 Oj, han är inte intresserad av en till? Skrattande Synd om honom att snurra runt i vårt lilla då…

Randen
0

esh han klarar sig nog till, min kompis har ganska fullt han har även en hel del ciklider av något slag :/

Randen
0

kan du föresten lägga ut en bild på hela akvariumet, för jag skulle järna vilja se det (nyfiken bara) :)

plutopellis
0

Jag har läst om min att är det en fungerar 200 l men är det fler vändmalar bör man har större akvarium. Så det känns kanske lite litet. Jag har kvar min i 170 l för den är ensam och inte alls så stor ännu. Men växer den ur så får den flytta Rynkar på näsan

[Catteklina]
0

Det är inget jätte speciellt än, har inte haft det så länge.

Urkass bild då jag inte får ner persiennerna i fönstret så speglar allt sig…

[dynamitella]
0

Oavsett om det är en gibbi eller ej så kommer den bli stor. (Dels är han bara under 2 år, och där med ungdjur, och dels syns det på "näsborrarna".).

Han kommer bli närmare 25-35 cm :)

Så det är bara att försöka hitta ett nytt hem till båda malarna. Du kan köpa hona+hane av Ancistrus istället! De kan gå i ditt kar. Jättefin grotta har du också.

[Catteklina]
0

#29 Tack för svar! Då får vi se om vi hittar nya hem till dom :)

Hur ser man skillnad på hona/hane på Ancistrus då? Läste något om tentaklerna på huvudet, men går det att se skillnad på där även när det är ungar? Är det lätt?

Tack :)

Mvh,
-C

[dynamitella]
0

Ingen fara :)

Japp, det är hanarna som har spröt på nosen, och honorna är släta. De finns både i kortfenade, långfenade, brunt och guld/gult.

Min rekommendation är att du köper av en privatperson, då de är dyra i affär :) Du kan få en nyligen könsmogen Ancistrus för 30-50 kronor, men kanske får betala 100 i butik (närmare 200 om den har långa fenor).

Så fort de når 4-6 cm i storlek syns spröten på hanarna. Men försök att få fatt i exemplar som är i alla fall 6-8 cm stora, och gärna ett etablerat par. På så sätt ökar du chanser för bebisar.

GuUuLd
0

Mal nr.1 är mest troligt en L001/L022 Pterygoplichthys joselimaianus

http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=177

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

[dynamitella]
0

Tur vi har dig ;)

Detta malträsk alltså!

plutopellis
0

Ja, gud! I mina ögon ser de alla likadana ut! Tungan ute

Randen
2

28# snyggt med det där röret! Vart kan man få tag i sådana rör??? Men riktigt snyggt akvarium! :)

[Catteklina]
0

#32 Tack så mycket! :D Den är mer lik :)

#35 Blocket har har jag sett. Detta är något som följt med i 10 år, så minns inte var vi fick dom från.
Tack :)

Mvh,
-C