Röd ciklid bebisar
Har ett par med röda ciklider som idag har lagt sisådär 200 ägg i Akvariet!!! Första gången detta sker, kan man förvänta sig att de ska klara av detta och få frisimmande yngel? :) Något jag behöver tänka på? :)
Visar en bild! Denna är tagen lite mindre än 24 timmar efter äggen lades. Mamman vaktar äggen intensivt medans pappan simmar runt över hela akvariet och ser mest förvirrad ut. Han får heller inte komma i närheten av "boet". I början va de båda där och skötte det fint men nu får han inte vara med.
Läste att båda ska vakta äggen, kan detta vara ett beteende på orutinerade föräldrar?
Vad kul!!

Vad fina de är! Gillar verkligen rödciklider :) Har tyvärr ingen erfarenhet av fiskarna, så jag kan inte komma med råd, bara ge beröm för bilderna och ett grattis till äggen.
Hoppas att det går bra med dem!
Jaa visst är dom fina! Hade inte räknat med att dom skulle få bebisar än då dom fortfarande är relativt unga :)
Blir spännande att se vad som händer om/när dom kläcks :)
Jättefina fiskar! Lycka till och grattis till äggen! :) några råd har jag inte heller men verkligen roligt för dig!
Har nu ca 30 tal mikroskopiska små rackare som simmar runt. Mamman är duktig på att vakta de små och förflyttar dem runt i olika gropar i akvariet. Har en fråga, hur ska jag jag kunna mata dem? Finns inte en chans att mat ens kommer fram till groparna. Ska jag vänta tills de blir frisimmande eller hur brukar ni göra med era ciklider?
Ta skalad artemia och lägg i en äggkopp, sedan en skvätt akvarievatten, stäng av pumparna och häll sedan artemian över ynglen, eller om fu har en pipett så kan du lätt spruta ut dem över ynglen! Sedan kan du göra likadant med fint smulad flingfoder!
Kram /Tess
#8 Ahh! Tack så mycket, ska testa direkt!