Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettfoder
Läst 1514 ggr
Zizza
0

Utgånget foder

Tänkte höra vad som händer med utgånget flingfoder åt fiskarna?
Försvinner näringsinnehållet?

Eller kan man ge utgångetfoder åt dem?

Dumfråga kanske, men har funderat på om torrfodret verkligen blir dåligt, jag menar med oss människor så kan vi ju äta utgångna torrvaror?

Mvh. Sanne & Djuren

[dynamitella]
0

Torrfoder är.. värdelöst :)

Det går bra att ha som extrafoder, men inte mycket mer. Frysmat är idag vad som rekommenderas. Bäst av allt är levandefoder, men alla har inte möjlighet att använda sånt.

Köp fryst artemia, oxhjärta och svarta mygglarver. 10 gånger bättre än flingor.

Även om det gått ut kan du mata med det som extrafoder. Frystorkad mat blir sällan dålig. Men att ha det som basföda rekommenderar jag inte.

Zizza
0

Okej :) får handla frystfoder

Mvh. Sanne & Djuren

Soda2
2

frysfoder är bra till carnivorer o omnivorer men till herbivorer är det ju inget bra.

o omnivorer behöver ju grönt i sitt foder med o inte bara frysfoder (visst finns det grönt i räxmix men ändå).

GuUuLd
2

Just oxhjärta ska man väl ta det lite lugnt med också. Discusfolk använder det ofta för att discusarna har en snabb ämnesomsättning (för snabbare tillväxt & romproduktion) men då ska man även gärna ha högre temperatur (gärna över 30 grader) i karen för att underlätta matsmältningen ytterligare.. Oxhjärta ger leverskador och förfettningar av inre organ på lång sikt och kortar ner livslängden oavsett vad andra säger som är för just oxhjärta.. Innehåller även olika aminosyror som fiskarna inte klarar av att bryta ner utan det passerar rakt igenom och smutsarn ner vattnet, vilket kräver vattenbyten oftare..

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Zizza
0

Men vad för foder ska jag ge till mina fiskar? Har platys, kuhliål, äppelsnäcka, rasbora och neontetra…

Mvh. Sanne & Djuren

GuUuLd
0

Svarta- & vita mygglarver, cyklops, artemia, daphnier mm. Äppelsnäckan vill väl gärna ha lite grönsaker som t.ex bladspenat eller broccoli

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Reptile-Lovers
0

Köper man torr foder så gäller det att inte öppna burken för ofta.

Alltså inte köpa en jätte burk  till ett litet akvarium

Här en "man" i sina bästa år.

Mitt företagande har jag på www.petoutlet.se

Är nu medarbetare på www.foretagande.ifokus.se

theraphosa
0

#4 Håller med, plus att om man ger mycke oxhjärta så växer fiskarna för fort och fel. Så undvik de. 

Jag vet inte vad som händer med torrfoder som gått ut, men så länge de lucktar bra så borde de gå att mata med. Men de bästa är vel om maten ej gått ut.

mejamylove
0

#8 Tycker nyköpt fiskmat luktar f*n det oxå xD

theraphosa
0

#9 haha, ja de kanske de gör men om man kan känna en mer besk/rutten/gäst doft så är den dålig

mejamylove
0

#10 Jaa, min kompis jättestora fiskmatsburk började typ lukta en blandning av jord och surt *inte trevligt*

ivanhoe81
0

jag kör med granulter och använder enbart flingor för färg annars kör jag med artemia, mygglarver någon gång i veckan, mina ciklider får cyklops och artemia de älskar det

stosse
0

tänk på att röda mygglarver kan ge allergiutslag, och är inte så bra för fiskar:)

ivanhoe81
0

#13 det är svarta mygglarver som jag har

stosse
0

mitt var riktat mot ts;)

Zizza
0

Tack allihopa :) blir att handla mygglarver så fort jag far förbi djurmagazinet!

Mvh. Sanne & Djuren