Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 1493 ggr
Krille12
0

Så spännande!

Jag har ett 180 l akvarium med malawi ciklider i, och det "stora" paret (alltså dem största fiskarna som är ett par) har fått yngel några gånger förut. Fast jag såg aldrig när dem hade ynglen i munnen, vi har många stenar med gömställen så att några överlevde och är stora nu. Men idag såg jag när honan la äggen, när hanen befruktade dem och när hon tog dem i munnen flera gånger. Så nu har hon massa stora gula ägg i munnen, det är så spännandè!

Nu till frågan. Jag vill att många överlever, så jag undrar hur man gör när man tar ut äggen ur munnen på honan? Eller ska man vänta tills dem blir yngel?

Medarbetare på Vetenskap.

[dynamitella]
0

Vänta tills de blivit stora och kan simma ut någon sekund ur hennes mun. Flytta henne sen till ett stort yngelakvarium och låt henne gå där själv tills hon släpper dem frivilligt. Se till att ha gott om gömställen.

(Man ska inte ta ut äggen, och helst inte ungarna heller, med våld. Det går ypperligt att låta henne spotta ut dem när hon själv behagar).

Krille12
0

Ok, för jag har sett att vissa typ klämmer på honan så att ynglen åker ut. Fast jag ska testa med att släppa henne i ett yngelakvarium :)

[dynamitella]
0

Ja, jag också :) men det kan vara traumatiskt för både honan och bebisarna. Och man klämmer absolut inte på honan, utan sätter ett finger vid munnen och för upp och ner i vattnet.

Såhär :)

http://www.youtube.com/watch?v=CkCq9fPclh0&feature=related

Krille12
0

Men hur lång tid tar det innan hon släpper ut dem?

Krille12
0

putt

Krille12
0

Men vad ska jag inreda akvariet med?

Krille12
0

Jag kan inte längre se några ägg i honans mun :O

Ratata
0

Jag brukar fiska över mina honor knapt tre veckor efter lek, så brukar de få gå några dagar i yngelkar (inrett med många gömställen, stenhögar och växter) och släpper sedan ut dem frivilligt. Då kan man låta honan äta upp sig lite och sedan släppa tillbaka henne till de vuxna fiskarna igen.

Det händer dock att honor ibland väljer att svälja äggen, det kanske är det som har hänt? Har det gått mer än tre veckor sen de lekte kan hon även ha släppt ut dem.

Krille12
0

Hon la dem igår, och nu är alla borta :( Ännu värre är att jag äntligen hittade ett oranget par efter att ha letat i två år, (och en orange med bruna fläckar) och alla dog en kort stund efter att vi fick hem dem :´(