Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 1917 ggr
MrJLundin
0

Gul Lobsterräka?!

Såg igår i en fiskaffär där dom sålde något som dom kallade gul Lobsterräka. En fantastisk fin krabat i lysande gult och med klor.. Så mina tankar gick direkt, varför har jag inte sett denna innan? Så nu har jag forskat lite och jag är ganska säker att det är denna jag har sett.. Vilket inte är en räka utan en dvärg kräfta, som tydligen är populär utomlands i akvarium.. Men alla kräftdjur utom flodkräfta och signalkräfta är förbjudna i sverige.

Så det jag undrar är, undviker handlarna reglerna genom att döpa om det till Lobsterräka på samma sätt som man döpte andra kräftdjur till sötvattenshummer i handeln för många år sedan? Eller är detta bara rakt av olagligt?

stosse
0

den har väl fortfarande samma latinska namn? den går ju inte att byta….

[dynamitella]
0

Ja, de kallar dem för nya, konstiga namn för att undgå att privatpersonerna får reda på det.

Det latinska namnet är alltid det samma oavsett vad de kallar dem för, men de undviker också ibland att ge ut det korrekta namnet.

Bäst vore att ställa dem mot väggen och fråga :)

Ninja
0

Kontakta länsstyrelsen, så får de helt enkelt inspektera och göra en egen bedömning.

calendrium
0

Det är ju inte helt ovanligt att djurbutiker säljer kräftor trots förbudet.. Har tex sett den här arten flera gånger i olika djurbutiker.

http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=7

MrJLundin
0

Känns lite dumt i och med att det är straffbart med upp till 2 års färngelse att "förvara" dom och det gäller ju även för dom som köper dom.. Frågan är om akvarieaffären själva är medvetna om det, för om dom även säljs som Lobsterräka från grossiste ev. från utlandet. Kanske dom inte är medvetna om att det är olagligt.. Men förmodligen är dom väl det.

Jag tänker inte anmäla då jag gillar denna butik, och skulle det bli någon dom så kan det nog bli tufft för dom att ha kvar sin verksamhet. Ska dock fråga om dom är medvetna om förjderna av att ha djuren i butiken och även om dom är medvetna om att det är kräftor.. Så får jag se vad dom säger :)

Tycker ändå att det är konstigt att man utsätter sig själv för sånna risker som egen företagare, man kan väl inte tjäna så vansinnig mycket pengar på att sälja "räkor".. Borde finnas bra mycket lättare sätt att tjäna pengar om man ändå ska vara olaglig! :P

calendrium
0

Det är ju faktiskt mycket möjligt att de inte är medvetna om att det är en kräfta.. Skriv gärna hur det går sen!

Är det förresten någon som vet om någon butik blivit dömd för att sälja kräftor? Kan inte minnas att jag har hört det någon gång.