Ryms det fler?
Har ett akvarium på 110L
Innehåller:
8st Platys
6st Neontetra
5st Rasbora (kan inte hela namnet, men ser ut som Neontetra fast är svart och orange)
4st Räkor
1st Snigel
1st ål (ca 4cm)
1st "Ancistrus" (kan ej namnet på, men är hel gul och ca 3cm)
Ryms de fler fiskar, eller är de redan för mycket?
Har ca 30st Platy yngel i ett mindre akvarium och hade gärna behållt några om de klarar sig. Hur många i sådana fall är mest rimligt?
Mvh. Sanne & Djuren
Man kan "räkna bort" snäckan, räkorna, ålen och ancistrusen, då de håller till på botten :)
Du kan nog köpa någon till rasbora om du vill, eller hona+hane av någon liten ciklid (kakadua eller fjärilsciklid). Eller hona+hane Dvärggurami :)
Vad är det för ål? Kuhliål? De vill gärna vara många, så 2-4 till skulle den bli glad för!
neontetror vill väl gärna vara ett större stim än 6 st..
o är det äppelsnäcka du har vill inte de heller vara ensamma
Men större stim ska de väl ha om de känner sig hotade av större fiskar? Finns inget de kan känna sig skrämda av?
Mvh. Sanne & Djuren
ja fast stimfiskar vill ändå leva istim det är de byggda för…
Får köpa på mig 5st till :) Rasbora är väl också stimfisk? I såfall 5st till på dem med. Men efter det ryms det iaf ett par till av Platys?
Sedan ska jag titta efter kuhliål och nån äppelsnäcka till.
Hur är det med den "Gula ancistrusen" ? Klara den sig själv?
Mvh. Sanne & Djuren
Gör så då :) Ja, de är stimfiskar.
Du kan ju göra så då att du fyller på med fler av samma art, som du sa. Det låter bra.
10 neontetror, 10 rasboror, 1 snäcka, några kuhliålar. Ja, det låter bra. Ancistrusen mår bra ensam eller i par (hona+hane). Råkar du köpa en hane och redan har en, kan du få slagsmål.
Och ja, gör du så, så får du plats med några av bebisarna när de blivit större. Men det är bra att sälja av platysarna när de blir fler, så att det inte blir för trångt.
Att bar aha en äppelsnäcka (om det är den arten hon har) sulle int ejag rekomendera de är väldigt sociala o vill vara flera…
ja är det äppelsnäcka du har så vill de vara fler, de mår inte alls bra när de är ensamma!
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk
Tror det är en äppelsnäcka :) inte jag som har skaffat ålen och snäckan. De hade pojkvännen redan sen innan. Men har sagt att han ska skaffa fler av båda :) så de blir av!
Sedan ska jag öka på stimfiskarna :)
Allt för djurens bästa! :)
Mvh. Sanne & Djuren