Akvarieprojekt
Hej,
Jag har länge funderat lite på att köpa någon form av kantig skål/vas att ha grus och lite fina växter i, för inredningens skull. Men för några dagar sedan slog tanken mig att det kunde bli väldigt mycket alger där i, och att det därför skulle vara passande med någon mal också. Eventuellt kanske även en eller två fiskar (beroende på hur stort "akvarium" jag skaffar) för att den inte ska bli ensam.
Malar och fiskar har ju sina krav för att må bra, vilket jag förstås vill att de ska göra. Dessvärre är jag inte särskilt pigg på idén om varken någon vattenpump eller värmare, eftersom jag helt enkelt tycker att det sänker snygghetsfaktorn. Ehe.
Därför undrar jag:
- Finns det malar, och eventuellt fiskar, som inte är särskilt kinkiga när det kommer till varken värme eller syre? Kan ni nämna några?
- Finns det, om inte annat, passande värmelampor som man kan sätta i en vanlig bordslampa, och rikta över vattenkaret?
- Hur ofta kan man tvingas städa och göra vattenbyte på ett sådant kar? Jag har haft ett akvarium på 54 liter tidigare, men tyckte det var väldigt stökigt att behöva slamsuga bottnen en gång i veckan, särskilt på egen hand. Hade det räckt att bara skölja/tvätta av gruset ibland, och byta några liter vatten en gång i veckan?
Kram och tack på förhand!

De flesta fiskarna trivs inte i en behållare på mindre än 40 liter som permanent boende, men det finns en hel del räkor som kan bo mindre.
Googlar du runt på "räkvas" kanske du kan få lite inspiration. Räkor äter även en del alger så de kan nog städa lite i vasen också, dock är det viktigt att tänka på vattenkvaliteten, det är jätteviktigt med regelbundna vattenbyten för att de ska må bra.
Jag tror inte att det låter som en bra idé.
Malar och fiskar mår inte bra i så små utrymmen. Vasen måste rymma i alla fall 20 liter för att något levande alls ska kunna må bra.
Några räkor och några posthornsnäckor i fina färger kan gå om du sköter den bra. Men att slamsuga och byta vatten två gånger i veckan kommer helt klart behövas.
5 röda/rosa/blåa posthornsnäckor kan städa vasen på alger till dig. Byt vatten en gång i veckan (30-40%), och håll undan solljus :) Utan fisk och räkor slipper du oroa dig så mycket för vattnet.
Det är lättare att sköta om du bara har växter. Har inte gjort ett vattenbyte i mitt växtakvarium på över ett halvår. Har inga alger alls och växterna växer så det knakar. Det enda som jag gör är att fylla på med vatten.
.. Är ditt kar på 10-15 liter? Så stora är nämligen de största vasarna man hittar.
Att ha ett växtakvarium är betydligt lättare :) Jag har själv både fisk och snäckor/räkor i tätt planterade akvarium, och gör som du!
(Däremot fungerade det inte när jag provade med en 10 liters vas).
Räkor och framför allt snäckor låter lite spännande! Särskilt om de finns i flera olika färger.
Jag har sett att det finns små akvarium på 10 liter, som en del fiskar sägs trivas i. Bland annat hittade jag en tråd här, där rasboror och killis rekommenderades för mindre akvarium. Överlag vet jag inte mycket om dessa fiskar, inte heller om det var en felrekommendation. Men någon fisk känns det som att man borde kunna klämma dit..
Missförstå mig nu inte, jag vill förstås fiskarnas bästa och att de ska få det utrymme som de behöver.
#3 Är det några speciella växter du har? Jag vill minnas att jag någonstans läste att även växtakvarium kan vara svåra att hålla undan från alger.
Varken killis eller rasboror bör gå i 10 liter. Däremot kan 20-30 liter gå ypperligt :) Galaxyrasboror och micro/dvärg/mosquitorasboror är trevliga.
Det kan bli svårt att få tag i en så pass stor vas, är jag rädd. Dessutom antar jag att sådana fiskar även kräver både en viss värme och syre?
Jag tycker fortfarande om idén om snäckor. Kan man ha sådana i en rund skål? Mina föräldrar har en sådan ståendes någonstans i källaren, nämligen. Tyvärr har jag för tillfället ingen koll på hur mycket den rymmer, men det borde väl gå att ta reda på om det nu fungerar med en rund skål över huvud taget.. :)
Ja :) Det låter bra!
Inred med grovt grus (i alla fall 3-4 mm stora korn), och gå loss med växter :)
Och sen några fina snäckor (inte äppelsnäckor, de blir tyvärr för stora).
Ta gärna en bild sen :) Jag har själv en "skål", men på 60 liter.
Weee! :)
Finns det någon anledning till de grova kornen? Riskerar gruset att bli väldigt algigt, och hur ska man i så fall kunna rengöra det på bästa sätt? Går det kanske lika bra att byta när det börjar se lite trött ut, eller förstör man balansen för snäckorna och växterna då? Jag är mest sugen på vitt grus, men där ser man väl smutset mycket tydligare.. Kanske borde rikta in mig på svart istället.
Det är så att snäckornas avföring ska kunna ramla mellan kornen :) Bäst vore några nävar blomjord (ogödslad) i botten, och sen lite grus ovanpå. Gärna svart, som du säger, och så "slätt" som möjligt. Då fäster inte algerna så bra :)
Det är bara att ta ut och rengöra om det blir för mycket alger.
#4 Det är på 100l. Kan tänka mig att det blir en heltidssyssla om man försöker ha levande i en så pass liten vas. Däremot bör det gå om man bara har växter.
#5 Köpte växter från holland (http://www.aquaplantsonline.com/) eftersom vissa inte gick att få tag i i sverige iaf just när jag behövde dom. Hade en hel del snabbväxande och några få som växer långsamt.
Kan du visa hur den ser ut nu? :)
Oj :) Fyll upp ända upp till kanten med vatten. Den rymmer ju inte så mycket vatten om du bara har halva fylld.
Det såg snyggt ut
Bilder kan luras, men rymmer den vasen verkligen 10-15 Liter? Skulle vara intressant att se en bild på vasen, stående bredvid en skurhink.
Jag hade gissat på 1-1½ Liter, eftersom en vanlig skurhink rymmer 7-10 Liter och jämfört med bänken vasen står på och lampan i bakgrunden, så ser vasen inte ut att vara så stor.
Vänlighet och omtanke, gör livet roligare