pH-mätare?
Hejsan!
Satt lite på tradera och ugglade för att kolla med pH-mätare till mina äpplen som jag beställt så jag har koll på pH för dom. Då såg jag att utöver de där pappren man doppar finns det digitala mätare med kalibreringspulver och sånt.
Vilket föredrar ni? Jag är alltid skeptisk till digitalt i hemmet då det är svårt med kalibrering men det kanske lönar sig i längden ändå?
Så, hur gör ni?
Jag kör med dropptest MYCKET mer säkert än de där stickorna de är inte pålitliga alls.
Hur fungerar dropptest? Antar att man kan köpa det i alla djuraffärer?
Ja de köper man i djuraffärer ja :)..
det är 2 vätskor man droppar i ett provrör med akvariets vatten sen kollar man färgen mot en gradlista o ser vad det är :)
Ja det låter ju enkelt! Får spana in det sen när du sagt att de är på g för då måste jag ju iväg till djuraffären ändå och köpa kalk till de små rackarna
tack Soda återigen för att du hjälper mig 
pH här en flaska bara :) Nitrit är 2.
Så pH tar ordagrant 10 sekunder att testa med dropptest. Jättesmidigt :P
(Om du inte redan har ett nitrit-dropptest så köp ett sånt också. Alla kommer behöva det någon gång).
Jag tycker ph testet..dropptestet är bra.Det använder jag mig av då & då för att kolla ph värdet när jag vill höja det elller ibland sänka det.
Nitrittestet tycker jag är helt onödigt (om man gör sina vattenbyten som man ska) så har man ju koll på det ändå.
Helt onödigt är det verkligen inte. Nitritspikar är en av de vanligaste dödsorsaker hos akvariefiskar, framför allt hos nybörjare eller i små akvarium.
Jag har aldrig haft nitrit i akvarium större än 200 liter, men ett 10-tal gånger i små akvarium, trots noggranna vattenbyten.
#7 För mig är det bara onödigt(min erfarenhet) alla har ju sina…enda fisken som dött i mina kar är den sönderavlade guppyn…sen vad just den sortens fisk dött av är ju okänt för betydligt känsligare fisk lever gott.
Men för nybörjare säkert bra att kolla nitrit för det gjorde jag med i början men numera gör jag det aldrig…
Tack dynamitella! Ska inhandla det samtidigt
har inget sånt hemma men bra att ha ju. Tack alla för era svar! Alltid bra att veta hur andra gör ju!