Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettfoder
Läst 2255 ggr
plutopellis
0

Mat?

Hejsan!

Undrade vad ni ger era fiskar för "basföda"? Jag har algtabletter och flingfoder. Just nu när jag är mammaledig för pengabrist Obestämd innan där hade vi massa olika frysmat så som oxhjärta, mygglarver och allt vad de heter. Har dock läst här inne att röda mygg inte är att föredra i första hand men.

Så undrade vad ni ger som basmat så jag kan få tips om vad jag ska köpa hem nu när det känns som om vi har råd Glad

Imitra
0

det beror ju helt på vad du har för fiskar!

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

plutopellis
0

Självklart gör det de, men om man säger vanliga fiskar så som scalar, svärdbärare ja sånna nybörjar fiskar äter väl ändå någorlunda samma? Och ni som svarar kan ju säga vad ni har för fisk Glad

Soda2
0

Jag fodrar 4 gånger om dagen.. wn agången flingfoder, andra gången granulat o 3e gången frysfoder. o sen när lampan har släckts ges algtabletter och andra bottentabletter..

Sen ges ju annat med då o då (grönsaker varannan dag) men detta är det jag ger dagligen.

plutopellis
0

Tack soda! Glad

Soda2
0

granulat har ju fördelen att man inte behöver ge lika mycket av det då det är rätt kraftigt.

plutopellis
0

Köper du det på djuraffären? Inte hört talas om granulat innan…

Imitra
0

jag har mest kampfiskar och har ju yngel just nu och nyimporterade fiskar, så det blir mat tre gånger om dagen. Varierar mellan vita och svarta mygglarver, oxhjärta och artemia.

Sen får snäckor och malar grönsaker som broccoli, morot och paprika.  Även lite algtabletter :)

Madamej.blogg.se

plutopellis
0

Jag har aldrig gett mina malar grönsaker men har ju frysen full. Om jag tinar en broccoli ska den kokas också? Snällt av er att dela med er! Försöker suga åt mig så mycket kunskap om det mesta för fiskarnas skull :)

Imitra
0

koka den frysta broccolin i nån minut , jag brukar vänta tills jag ser att den sjunker i kastrullen. :)

Madamej.blogg.se

Linda8406
0

Ursäkta om jag frågar här i din tråd men jag måste få fråga? Ska man verkligen mata vanliga sällskaps fiskar (inte yngel i karet) 3-4 ggr om dagen? :-o mina får mat en gång om dagen och ibland lite extra i form av kokta grönsaker! Ingen verkar må dåligt utan tvärtom! Dock älskar dom verkligen broccolin som aldrig blir ett spår kvar utav ;-)

plutopellis
0

Jag matar också mina fiskar endast en gång om dagen men tror jag ska börja ge algtabletterna på kvällen som någon föreslog här för de är ju mer nattaktiva Glad så fråga på alla som vill för som sagt jag vill veta allt och då är andras frågor också välkomna!

Då ska jag genast ta upp en broccoli och testa Tungan ute

Imitra
0

kampfiskar mår bra av att få mat så ofta, ja. Hellre lite och ofta än mycket och sällan.

Madamej.blogg.se

[hejhejnaffy]
0

Jag matar mina bettor med artemia,svarta mugglarver och ibland lite caviar rom :) Mina leoparddanio,kuhliålar,ancistrusar,guppy och snäckor får flingfoder,mygglarver,algtabletter,caviar rom,grönsaker,artemia och någon gång i bland rå köttfärs :)

Soda2
0

Ja granulat köper jag i butik..

De flesta fiskar klarar 1 gång om dagen utfodring men de flesta föredrar ofta o lite åt gången.

plutopellis
0

Haft en broccolibukett liggandes i akvariet någon timme idag. Verkar orörd och luktar illa :( de har ju aldrig fått sån mat innan. Har inte varit hemma och sett om de smakat men såg orörd ut. Kan man ge de flesta grönsaker? För har blomkål hemma också :)

Linda8406
0

Dom gånger jag ger broccoli så kokar jag den längre än någon minut faktiskt! Mina vill ha den riktigt mjuk annars äter dom den inte :-) Och ibland luktar det apa då får man va snabb att plocka upp den igen om dom inte rör den :-)

plutopellis
0

Varit iväg och köpt artemia eller vad de hette, frysta :) han försökte sälja tio pack rödamygg för 179 ja billigt men vill inte ge det efter att ha läst lite varningar här inne så sa snällt att jag hört varningar om det, gubben blev ganska upprörd :/ men men.. Kunde jag ge blomkål?