Mögel el. Alger?
Hur ser man skillnad på Mögel & Alger när det sitter på en rot? Hade en rot hos mina fjärilsciklider men det kom något vitt ludd på den så jag antog det var mögel och plockade upp den. Sen såg jag är att ngn sa att det bara var alger. Hur ser man skillnaden?
Vet inte vilka alger som ser ut som vitt ludd.. vet inte om det är regelrätt mögel heller, men någon typ av svamp ser det ju onekligen ut att vara. Det är i vilket fall rätt vanligt att det blir så. Fick massor av sånt på en stor rot jag köpte, skaffade äppelsnäckor och vips så tog det bara några dagar innan det var borta. Mums, tyckte de. :)
Det är i alla fall inte skadligt för fiskarna, men ser ju hemskt ut.
Okej, gillar inte sniglar. Fick en snigelattack på mina växter för några år sen så jag gillar verkligen inte dem x) Och har två fjärilsciklider och hanen är väldigt elak och skulle nog mörda snigeln eller något >.
Jag hade en växt (Alternanthera cardinalis, rätt mjuka blad) som äppelsnäckorna gick rätt hårt åt när de blev större, men då fick jag helt enkelt ge dem mer mat i form av kokt broccoli och bysselkål. I övrigt rör de inte friska växter. Samma med mina posthorn, växterna i det karet får vara ifred. Däremot tar de döda och sjuka blad, det uppskattar jag bara! Finfina städare. :)
Så oroa dig inte för snäckor, de vanligaste vi akvarister har i våra kar låter växter vara så länge de har annat att äta. Det är när de blir lite svultna som de kan ge sig på växter, svårt att veta vilk mängder de äter i början men man lär sig.
Är det vitt och slemmigt så är det garanterat svamp som brukar bildas på nya rötter (i synnerhet redmoore). Många fiskar äter detta. Det försvinner efter ett tag. 
#5 Ja slemmigt är det x) Då kan jag slänga in roten ikväll igen då :D
yes