Cikliderna igen
Har några frågor om mina fjärilsciklider igen, pumpen är förresten fixat. :) 1. Jag fixade pumpen och satte ner en rot till fjärilscikliderna (ett par). Hanen blev stressad och gömde sig i ett hörn, medans honan simmade runt och letade efter gammal mat. Nu har han slutat jaga henne, (terroserade henne förut) nu simmar han försiktigt fram och böjer sig som ett "C" och viftar med kroppen. (Som videon jag la upp i tråden "Mina fjärilsciklider".) Försöker han leka? 2. Honan är extremt ful. Blek och smal. Fick knappt äta för hanen, ska låna ett yngelkar och stänga in en av dem vid matdags så honan får äta ifred. (Men hon kanske får äta ifred nu.) Hanen var också väldigt ful när jag köpte honom men blev bättre och är jättefin nu, min första hona dog och hon var också blek och smal. Beror det på maten och stress i djuraffären? Och att honan blir jagad av hanen? (Akvarie på ca 30l med typ 25fiskar), Nu har jag 50l akvarie med ett par ciklider bara och några växter + roten. 3. Jag får mata dem väldigt ofta, 3-4 gånger per dag. Så fort dem blir smala matar jag dem med artemia och lite torrfoder, har typ en centimeter stor bit från längd och höjd, kanske en halvcentimeter bredd med artemia till dem. Är det normalt för två små fiskar? Sen undrar jag vilka växter ni vill rekomendera till dem? Jag har nu "Limnophila heterophylla" och dem växer jättesnabbt och jag har alltid gillat dem :) Sen har jag någon annan jag inte vet namnet på som syrran ska få tillbaka för dem trivs inte alls. Vill gärna ha snabb växande växter :)