Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1761 ggr
Symfoni
0

Akvarium och resor

Tankarna finns på att skaffa akvarium igen. Funderar på vilka lösningar som finns, när man ska resa bort en tid. Hur löser ni det, om ni ska resa bort?

Det är sällan jag reser iväg, men de få gånger jag reser, så är det allt från 4 dagar till 2 veckor och det är inte säkert att jag skulle kunna få hjälp med tillsynen av akvariet alla gånger.

Jag har haft ett akvarium tidigare (någon i familjen skulle ta hand om det, när ägaren tröttnat och det blev jag) och då hade jag alltid möjlighet att få hjälp med tillsynen av akvariet när jag var bortrest. Det var så länge sedan att jag känner mig helt som en nybörjare

Har inte någon planering för om det ska bli ett stort, flera mindre eller en kombination av olika storlekar på akvarium. Det finns så otroligt många vackra och trevliga fiskar.

Vänlighet och omtanke, gör livet roligare Flört

[kallepudas]
1

Det finns ju mat-automat typ som ger mat ett visst antal dagar på raken.Vet ej hur många dagar men 5-7 dagar tror jag vilket skulle betyda att du bara hade behövt en person som laddade om dessa 1 max två ggr på en 2 veckors period.

Lyset är ju den enkla biten med timers där du ställer in dina tider dom ska tändas & släckas.

Symfoni
1

#1 Tack för tipset Glad

En matautomat som klarar 7 dagar, skulle lösa problemet med resorna. Skulle nog kunna planera så jag inte blir borta längre än högst en vecka i taget. Timers gillar jag och använder dom jag till mycket redan nu,

Ska bli roligt att fortsätta fundera och planera, nu när jag vet att det (i mina ögon) mest svårlösta problemet går att lösa. Bråttom har jag inte, bättre det får ta tid och förhoppningsvis blir bra för blivande fiskar och mig.

[dynamitella]
1

På jobb har pappa en automat som man skruvar fast en hel burk med mat på. Sen roterar den 1-3 gånger om dagen och släpper ner en liten portion.

Den räcker i alla fall i en månad :)

Se om du hittar en sådan.

Symfoni
0

#3 Det lät som en smart anordning. Hittar jag sådana, så köper jag det, även om jag inte hunnit skaffa akvarium ännu.