Äppelsnäckor
Hejsan!
Jag är så sugen på att testa ha äpplen! Men vet ju inte om jag har råd och det verkar inte vara så många som säljer just nu?
I alla fall, om någon säljer kanske ni kan höra av er?
Annars skulle jag mest vilja veta mer! Hur sköter ni era? Vad ger ni för mat? Vilka fiskar har ni dom med? Har ni dom för avel eller bara ögongodis? Ja, allt ni tycker och tänker om era små och gärna bilder också!
Tacksam för allt jag får veta 
Du kommer inte ångra dig om du skaffar några av dessa underbara snäckor..
Jag har ett ganska stort gäng här hemma. i färgerna Rosa, elfenbensvit, guldrandig, blå, jade, jaderandig, lilarandig o gul.
Låter en del klasar kläckas o har alltid bebisar i karet.
De flesta av mina snäckor går dock tillsammans så det är inge "rena" snäckor jag föder upp men de är lika trevliga för det o får bebisar som är jättefina.
Mitt stora kar är på 180 liter o där bor det förutom snäckorna ett stort gäng guppys, amanoräkor och även 2 Ancistrus.
Snäckorna äter såklart det fiskarna får med (hamnar ju alltid lite på botten) o fiskarna får olika soters flingfoder, olika sorters granulat o olika soters frysfoder.
Snäckorna får även algtabletter o olika sorters bottentabletter.
Grönsaker får de varannan dag o jag växlar mellan broccoli, blomkål, brysselkål, spenat, morot, ärtor o majs.
De får även kokt äggula ibland o då o då ris, potatis och pasta.
mitt ph ligger på 7,5 o jag har 26 grader varmt. En kalksköldpadda (eller annat med kalk) finns alltid på plats dessutom har jag alltid en vit weekkend tablett i akvariet.
Tack soda! Låter som om det är lite jobb med dom ändå men låter ju så roligt och spännande! :) och vilka spännande färger du verkar ha! :)
Mina e nog rätt bortsklämda :)..
ett ph på över 7 behvöer de ju såklart ha, kalk o en luftspalt. Sen äter de lite vadsomhelst i stort sett men uppskattar o få kokta grönsaker o algtabetter o så.
Läste nånstans att om man ger dom grönt och sånt att äta så låter de bli växterna i akvariet? För vi vill ha mycket växtlighet ju.. Funderade på antal när man börjar, 5 känns ganska lagom eller räcker det med tre?
ja får de grönsaker rör de int eväxterna (normaltvis gör de inte det ändå) jag har ett väldigt välplanterat kar o inga problem med växtäteri (även om de gärna smakar på vissa växter så har de helt slutat nu när de får grönsaker så ofta)..
3 är det minsta rekomenderade antalet brukar man säga. jag började med 4 st (sen ökade det stadigt haha)..
Tack snälla för alla svar! Verkar lite tomt på säljfronten just nu här inne men så fort det dyker upp ska jag nog ta och köpa mig en hög :)
Ja jag har heller inga flyttklara bebisar bara små på tillväxt o då bara vita o rosa.
Dom rosa är ju läckra! Fanns det blå? Har inte sett bild på blå, grön eller lila. Men de rosa är riktigt fina :)
ja de blå är superfina har några hemma men de har inte fått bebisar ännu.
har även 1 lila..
kan fixa bilder när jag kommer hem om du vill (sitter på jobbet nu)
Om du vill får du jättegärna dela med dig av bilder :)
Jag ska snart skaffa äppelsnäckor :D rosa äpplen ifrån Malin här på ifokus :) väntar bara på att få pengar så är dom mina sen!! ;D superfina rosa har hon vad jag har sett på bilder :) du kanske skulle ta en kik där?
Hon har bild på dom rosa på sin sida oxå :) http://www.familjensnygg.se/ ta en kik! Om du skulle bli kär i dom så blir våra snäckor syskon isåfall ;) hihi ^^
#11 ja de är urläckra! Men ser ut som om hon inte har några till salu just nu på sidan
var inne där förut och tittade och det står bara posthorn samt att det kommer rosa äpplen. Men man kan kanske boka? Ja, får se. Tror att det blir bättre att vänta en månad till och läsa på och så 
#12 Joo men jag "beställde" mina rosa för två-tre veckor sen för dom var så små men nu börjar dom nog bli på G :) det är väl bara att maila annars ^^ eller så ser hon säkert den här tråden och då lär hon väl svara kan jag tänka mig :)
Haha, ja då får jag nog ta en allvarlig funderare på om jag vill köpa nu snart eller vänta ytterligare. Man ska ju ha råd samt att sköta dom ordentligt sen :)
Sant sant :) jag ska köpa en sån där kalksköldpadda vilken dag som helst och sen är jag "good to go" så att säga :) algtabletter har jag till malarna jämt så sånt finns hemma och jag har börjat "tvinga" min pojkvän att äta mer grönsaker så nu har vi alltid någon form av morötter, broccoli, kål, ärtor och majs hemma som jag lagar varje dag :) så där blev det inte heller någon extra utgift :) och jag lagar ju både pasta, ris och potatis till middag emellanåt och då kan dom ju få sånt också ^^
Det känns jättekul att snart få hem dom för det är mina första :D
Ja det är ju sant, när du säger det så är det bara kalken som saknas här med, förutom sniglarna