Vad använder ni efter vattenbyte?
Ja, jag undrar vad just ni proffs använder för vattenmedel efter veckobyterna? På djuraffären fick jag ett tips på ett ''jättebra'' medel som skulle bryta ner alla förgiftningar och så. Visst fungerar det bra, men hela karet blir mjölkvatten i 24 timmar efter användning, sedan lägger det sig som snö på växter och decoration.
Undrar om ni har något bra tips på ett medel som inte smutsar ner akvariumet.
Vad hette det?
Jag använder Easylife, funkar fint :)
Jag använder inget i mitt akvarium, har aldrig haft problem med "förgiftningar" i akvariumet.
Jag använder inte heller något medel.
Det är dyrt och onödigt..
Gör man inte mer än 30-40% vattenbyten två gånger i veckan behövs det inte tycker jag. Men mer än 40% eller flera gånger på en vecka kan kräva easylife eller liknande.
Jag använder inte heller nått medel.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
Inte jag heller ;)
Jag brukar droppa i lite aquatan bara för att vid vattenbyten i de mindre karen, det skadar ju inte och det gör hellere bra än dåligt.
Så ni använder ingenting?
Jag fick höra på djuraffären att man måste ha i lite akvarievänligt medel i kranvattenbyte?? Så jag kan sluta använda det där otäcka ''snö'' medlet??!! :D
Jag har sera aqutan, men jag är så rädd för att bara kranvatten skall innehålla klor osv. Har inte alltid tid att vädra ur kloret så då är beredningsmedel bra tycker jag. Men som sagt inte nödvändigt och något snöskräp hade jag inte använt!
Sera aqutan eller tetra aquasafe är dem jag skulle använda isf!
Håller med #8 :)
Tack! Då går jag på det! :)
#7 Jag har haft akvarium nu i nästan 25 år och aldrig använt medel i akvariumen jag har haft.
Själv använder jag en skvätt Easylife vid vattenbyten och 7.2 stabilisato samt bikarbonat. Easylife grummlar vattnet under en tid beroende på hurpass om vattenkvalitén är bra elleer dålig. Kortare vid mindre skadligt vatten och tvärtom.
Vid mindre vattenbyten samt bra vatten behövs egentligen inga medel då ett välfungerande akvarium sköter detta naturligt.
Men ska du använda dig av vattenberedning rekomenderar jag easylife som du använder vid behov (större vattenbyten, nytt filtermedia&försämmrad vattenkvalité) eller någongång ibland.

Jag använder Happy Life, vågar inte chansa med det här skitvattnet i Östersund, sen den där bakterien Cryptosporidiom vet man ju inte om dom klorerar extra mycket eller tillsätter andra konstigheter. Vattnet blir väl en aning "mjölkigt" efteråt men gör jag vattenbytet på kvällen är det ju ingenting man störs av då det lagt sig till morgonen där på. :)