Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettmalar
Läst 1821 ggr
[Geekinblack]
0

Ancistrus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur gamla måste dom vara innan man kan bestämma könet? Jag har två stycken, en lite större och mörkare i färgen och han börjar få fjun på läppen och visar sig oftare än den andra. Skriver han för att det alltid har känts som en han :P å han bor på/under stenar så han heter Sten.

Den andra vet jag int om det e en tjej eller kille heller men säger hon om henne för jag vill att det ska vara en hona och hon är ljusare så hon heter Stina :P

Försökte knäppa kort på Sten nyss men han simmar helst omkring bakom pumpen å suger på fönstret idag så det gick inge vidare… två kort blev någorlunda iallafall, så man kan se fjunen på läppen å längden på honom.

[Geekinblack]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Han är ungefär ett år gammal å han växer ännu :) men han är väl runt en dm nu så han e väl färdigvuxen snart antar jag. Fin e han iallafall! Ryggfenan står superfint ibland när han känner för det :P

[Geekinblack]
0

Ingen som kan kolla på hans nos och se om det där är kvinnliga små spröt (som jag hört att en del honor får) eller om det är början på en manlig praktfull mustache (!) haha :P

[Tassy]
0

Det är en manlig liten Sten du har där. Flört

[Geekinblack]
0

Tror du? :D hans strån blir ju längre å längre så förhoppningsvis har du rätt :D

[Tassy]
0

Odlar själv ancistrusar för fullt här hemma, känner mig hyffsat säker på min sak. Flört

[Geekinblack]
0

Men gud vad bra :D skulle nog ha försökt att locka fram den jag kallar Stina någon dag också, för om hon är en tjej vilket jag hoppas på så kanske det blir bebisar där ^^

GuUuLd
0

Fast om den är så stor som 1 dm borde den nästan ha lite längre strån.. Våra hanar som är 5-6cm har längre än den.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

[Geekinblack]
0

Fast han e inte riktigt en dm än, å han va rätt liten när jag köpte han så han är knappt ens ett år gammal :/ han kanske e typ 6-7cm eller nå för dom vuxna på djuraffären e mkt större än vad han är.

[Tassy]
0

Min hane var sen med sina spröt, alla jag frågade sa "hona". Slutade med att jag fick gå och byta ena hanen till en rikig hona. Flört det gick ifrån evigt tjafs till lek på en kväll.

[Geekinblack]
0

Mhm :) men dom blir ju rätt gamla så jag tänkte att alla kanske inte får så jättelånga spröt redan första året? :/ men om inte annat så lär det ju märkas :)

GuUuLd
0

Är den uppåt året borde den vara könsmogen, vi har dragit upp Ancistrus i ett antal år och när våra är i storleken 6-7cm har de redan långa spröt och leker med honorna som finns.. En del redan vid 4,5-5cm.. Och då är de under året gamla.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

[Geekinblack]
0

Jaha :/ ja men då märks det väl…

[Tassy]
0

Uppenbarligen kan det variera mycket. Men jag står fast vid min gissning på hane Glad