Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1579 ggr
[Geekinblack]
0

Färgglada fiskar?

Hej folk, kan tänka mig att det kanske blir lite drygt med alla "vilka fiskar passar ihop" trådar, men det finns ju så många kombinationer :P

Nu tänkte jag bara fråga hur jag bäst kan sätta en färgklick i mitt akvarium, om jag ens borde/kan det?

Jag älskar mina mollys även dom är lite av den enkla varianten, och jag vill inte göra mig av med dom. Just nu har jag 7 molly (svarta,vita,prickiga) samt två skalarer (hade fyra från början men dom två minsta blev ihjälmobbade av dom större) 10 sorgmanteltetror samt 3 platy och 2 ancistrusar i en tank på 375 liter.

Hade några korallplaty förut men dom är inte så intressanta enligt mig så jag gav bort dom till min lillasyster tillsammans med 12 yngel jag hade "fött upp".

Vad jag har förstått så får det plats fler fiskar i karet och en molly mamma ligger i ett 30 liters kar just nu i väntan på bebisar, men om det blir några och om dom överlever återstår att se.

Är denna kombination lite gråaktig? :P känns som att man kanske borde ha en färgklick också… men det kanske bara är Platy som man kan blanda med dessa, borde jag ge bort mina tre som jag har eller skaffa fler? Det ska väl inte vara för rörigt med många arter heller vad jag har förstått. Platyn är grå och skimrar i grönt dessutom. Fast en av dom är gul och den tredje är ett yngel som är halv korallplaty ser det ut som och den har överlevt i något buskage för den bara dök upp en dag.

rosablomma
0

Segelfensmolly är ju lite större och en riktig färgklick. de parar sig dessutom med vanlig molly och får enormt fina ungar :)

Men om de går att ha ihop med skalarer vet jag ej. det får någon annan svara på :)

GuUuLd
0

En färgglad favoritfirre jag har är tateurndina ocellicauda inte så stor men en färgglad och trevlig firre :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

rosablomma
0

Wow ja den vart ju verkligen vacker :) Nästan så man kanske skulle jagat fatt i ett par eller de lever i harem? :)

Hittar ingen vidare sida om just det :P

[Geekinblack]
0

#1 En av mina vita är tydligen segelfensmolly :) trodde han va en silvermolly men han blev större än dom andra och har stora fenor så när jag googlade på silversegelfens molly så kom det upp bilder på kopior på honom! Men du har rätt, det finns ju faktiskt segelfensmolly med andra färger… har bara sett gula dock men ändå :)

#2 Superfina! Men frågan är om dom skulle passa med mina andra fiskar :/

rosablomma
0

#4 I den djuraffär jag brukar handla i så har de både gula och riktigt apelsin orangea segelfenor :) Jag har även haft en hane som var vit/silvrig på kroppen och gult huvud.

Nu har jag en gul/silvrig hane och 2 honor som är egen uppföda, de är korsning på segelfena och dalmatinmolly, har för mig att den teckningen heter saffrans dalmatinmolly.

Jag blev väldigt intresserad av gobyn och undrar desamma, så jag sätter en fena på denna tråden :)

GuUuLd
0

#4 Tror inte det ska vara några problem, har själv haft dem i ett sällskapsakvarium. Har även odlat dem..

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties