Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 1866 ggr
Randen
0

fjärils ciklids ägg!!!

nu när jag kom hem så jag ett par vita ägg som vaktades av fjärils cikliderna! :) ja det var bara det ville bara skriva av mig. och hur tar man hand om ynglena mat osv

plutopellis
0

Så spännande! Kan inte hjälpa dig med skötsel men skriver ett lycka till Glad

Alex05
0

Så kul!!

Moast
0

om du har yngelkasse lägg dem i där! :)

Lindzen
0

Men det är väl ändå föräldrarna som tar hand om romen till de kläcks och sen tills ynglena är frisimmande? De tar ju hand om dom ännu längre än så också.. Det såg i alla fall ut så i Stoodyears video på hennes fjärilyngel när föräldrarna tog hand om ett helt stim med bebisar.

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

Imitra
1

nä äggen ska absolut inte flyttas på.. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=194

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

Stoodyear
2

Man kan inte på några villkor lägga dem i en yngelkasse! Dåligt råd!

Föräldrarna skall låtas ha hand om sina yngel annars förstör man yngelvården i nästa generation. Rommen är inte alls vit (om den inte har möglat) heller utan genomskinlig och ofta är det mellan 50-60 romkorn, som sitter klistrade på en platt sten eller blad.

Föräldrarna passar ynglen i minst 2 veckor, innan det är lagom att separera dem. Ynglen föds upp på nykläckt artemia när dem är stora nog (frisimmande) och så fort dem kan ta större föda även djupfryst hackad artemia.

Randen
0

ok! men vart ska alla dessa små liv få ta vägen sen då? jag har inte plats med dom sen vet jag ingen som jag känner som kan ta dem Obestämd

Randen
0

och tänker nog inte sälja dem, om ingen vill ha dem alltså…

[dynamitella]
0

Jag tror inte att en enda kommer överleva denna omgången, tråkigt nog. Det brukar ta en del försök för att få upp några som överlever.

Så är det för våra paletter :) 3-4 ungar överlever nu från varje kull, tack vare att vi har gott om rovfiskar akvariet.

Så oroa dig inte! Du kommer inte sitta med 30 ungdomar på ett bra tag :P

Randen
0

ok men men kan inte flytta dem till räk karet denare da (när föräldrarna inte tar hand om de)?

Randen
0

och OM några överlevar så finns dom o hämta gratis i karskoga. Glad

Moast
0

eh…jag vistte ingetting om just denna sort så …. men jaja! ;)

Imitra
8

#12, då kan det ju kanske vara läge att inte säga något alls istället för att komma med ett mycket dåligt råd! Obestämd

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

Stoodyear
1

De kan inte växa upp i ett räkkar, det är alldeles för litet!

Randen
0

Just ja jag har ett 54l som står tomt annars, skulle det funka??

Stoodyear
0

Nej det är alldeles för litet! Yngeln kommer ju bli stora och 54L rekommenderas egentligen bara till 2 st!

Jag har försökt att inte sköta mina exemplariskt eftersom jag har panik över att mitt 120 L inte ska räcka, behöver få ner antalet från ca 40 st till som mest 15 annars behöver jag också skaffa större.

Har du verkligen inget större än 54 ska du avlägsna rommen så att det inte blir några yngel, alternativt försöka behålla typ max 5 st.

Randen
1

Min kompis har ett 600l tomt, ska fråga om han tar dem :)

Moast
0

13## vadå…fattar nt vad du blir irreterad på…erkäner ju iaf att jag nt kan :/

[dynamitella]
3

Om man inte kan, så är det bättre att låta någon annan svara :)

Jag har själv fått saker om bakfoten när det gäller saker jag inte kan, och har då gett knasiga råd. Något som jag försöker att aldrig göra om!

Stoodyear
5

Precis, om du inte kan eller har någon erfarenhet om fjärilar alla så varför uttalar du dig ens? Ett 600 l är kanon, då kan troligen hela kullen få chans att överleva!

Lindzen
2

Ska man verkligen behöva ett kar på hela 600 L för att en hel fjärilciklid kull att överleva? Det låter lite väl överdrivet i mina öron. 150-200 L skulle jag säga räcker. Jag menar, tittar man på tex kampfiskar så är de ungefär lika stora som fjärilar och klarar sig bra i ett kar på minst 100 L att växa upp i (och de är väl ungefär lika aggressiva mot varandra också). Varför skulle då inte fjärilar göra det som till och med är mindre? Man behöver ju inte vänta med att de ska vara helt fullvuxna innan man säljer dom, utan djuraffärer eller privatpersoner tar säkert emot dom som unga.

Nu har jag själv aldrig odlat fjärilar men jag tyckte bara att det lät lite överdrivet att man ska behöva ha så otroligt stort tillväxtkar för så små fiskar som är relativt fredliga som unga. Sen så visst är det ju superbra om man kan ha dom i ett 600 L, men normalt sätt så borde det ändå gå bra med 150-200 L känns det som.

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

[dynamitella]
1

Jag tror att runt 100 liter vore passande. Jag tvivlar inte en sekund på att jag skulle lyckas finfint att föda upp en kull mitt 70 liters här.

Man kan ju kulla de svagaste, om man har hjärta till sånt.

Stoodyear
0

En kull på 50 nästan vuxna fjärilsciklider till slut? I 70L? Blir 1,5 liter för en fjäril? Nej det är orimligt trångt enligt mig. Skulle säga att mina 20 honungsguramis i 100L är itrångt, de får ju bara 5 L vardera samt att de är mycket vänliga fiskar. Och jag tycker man ska följa dem riktlinjerna och som faktiskt är i trångaste laget. De mår ju inte direkt sämre om de får lite mer än 5L per fisk.

De är dessutom inte ett dugg fredliga som små, mina slåss som attan, och började med det redan efter 3 veckor. De aggressiva tränger undan de skygga osv.

Självklart är 600L jättesort, men ju större destå bättre. 150-200 L är ju mer lämpligt. Jag tycker mitt 120 är för litet, ska försöka få ner antalet yngel till 15 st så hoppas jag att det går. Optimalt skulle jag knappast kalla det.

[dynamitella]
0

50 fullvuxna, nej absolut inte.

Däremot 20 st ungdomar, tills det att man kan få dem sålda.

Jag har haft en kull med palettciklider i 70 liter. Så fort de var stora nog att könsbestämmas åkte de till djuraffären. Det var aldrig några problem. Kullen var på 30 till att börja med, och 23 ungar blev könsmogna.

Visserligen är större bättre, men går, gör det. Om man sköter sina vattenbyten och skickar iväg fiskarna när de blivit bråkiga.

Meningen med mitt inlägg var att man inte behöver 600 liter. Det är lite att ta i. Framförallt om man ska stödmata :) Inte att alla andra ska försöka med 70 liter.

Stoodyear
0

De tar ju väldigt lång tid tills de går att könsbestämma dem. Tror det är enklare och går snabbare med paletterna..?

Jag kommer ju dra upp i 120 så klart att jag inte menar att man måste ha 600 l utan att hela kullen på kanskeq 60 yngel skulle gå att dra upp där utan problem.

Eftersom jag planerar sälja mina så behöver jag kunna könsbestämma alla, så innan dess åker dem ingenstans. Det är som sagt toksvårt på unga fjärilar!

Stoodyear
0

För en hel kull som utan problem kan vara 60 yngel tycker jag att man ska ha 5 liter per fisk att utgå från, så det blir väl 300L.

[dynamitella]
0

Så långt tänkte jag inte :) Alltså att de kanske är svåra att könsbestämma.

Redan vid 3.5 cm storlek kunde jag avgöra om mina var honor eller hanar (och en palett blir ju 10 cm).

Stoodyear
0

jag skulle nog säga att allra minst 5 cm innan man kan med säkerhet säga könet på alla även om några troligen märks tidigare än så! Dock om man ska ge till affärer brukar de inte bry sig. Har många ggr sett bebisfjärilar till salu och det har varit nästan omöjligt att avgöra då dem varit väldigt outvecklade, synd om kunderna kan jag tycka.

Har dock en bra affär i närheten, där jag köpte föräldrarna, och de ska få ta mina när dem är stora nog. Om jag inte får sålt alla dvs.

Randen
0

Men med 600 litret tänkte jag på att det var största som gick att få tag i, och förästen har föreldrarna flyttat ner några yngel till en liten grop nu :)))