Semester
Hej hej
Ska på semester i en månad ( inte nu ) och jag undrar hur man ska göra med fisken och snäckorna??
Några tips?

Du kan ha dom hos någon annan :)
// Dodat :)

#1 Ja, jag hoppas det :)
elr fråga en kompis eller granne om att gå över varje dag och titta till dem… :) ska nämligen på semester nästa vecka på tisdag…men hade nt tänkt så långt WOPPAA!!
En månad är ju rätt länge så om ingen kan barnvakta så hade det ju varit bra med en timer o sån där semesterfoder tablett som typ håller i en vecka. Sen kanske någon kan åka dit och titta till dom så ofta som möjligt ändå samt göra vattenbyte en gång i veckan :)
Fast jag har ingen erfarenhet av semesterfoder, men av namnet att döma så är det väl till för det ;)
Inget semesterfoder, skulle jag säga. Mat som är liggandes i vattnet kan försämra vattenkvaliteten ordentligt, karet kan vara fullt av nitrit och fisk och snäckor kan ha förgiftats och dött när du kommer hem.
Jag rekommenderar att någon ser efter akvariet och matar sparsamt, behöver inte ens vara varje dag (vuxna, friska djur klarar sig fint på lite mat, värre är det med övermatning). Om de ockå kan byta vatten vore det ypperligt. Om ingen kan tänka sig att byta vatten så ska det matas ytterst lite för att förhindra nitrittopp.
Vet inte vad du har för storlek på karet, men ju mindre kar det är, desto känsligare är det. Även djurbesättningen i förhållande till storleken spelar stor roll, såklart. I små och/eller tungt belastade kar blir det extra viktigt med koll på matning och vattenbyten. Större kar blir det inte lika akut i, lika snabbt.
Klarar dem sig 1 1/2 vecka utan mat?