Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 907 ggr
evis2
0

Letar efter en växt

Kom på att jag i mitt förra akvarieliv, för ca 30 år sedan hade en favorit växt, som jag naturligtvis inte vet namnet på och inte hittar någonstans nu.

Den var väldigt ljusgrön, förgrenad, söt planta som satte nya skott på bladändarna. Vet inte hur jag ska beskriva den bättre.

Någon som vet vad det kan var? Eller till och med har några över? Har för mig att den förökade sig ganska bra.

[Tassy]
0

Du får nog försöka beskriva den lite mer ingående Glad

Ett tips är att du googlar runt efter dom vanligaste akvarieväxterna, och när du väl är den på spåret/hittar något liknande, så posta länken här så går det mycket enklare.

evis2
0

Jag har letat runt massor på nätet utan att hitta den!

Det närmaste är denna http://naturalaquariums.com/plants/hygrodifformis.html

Fast det är inte helt rätt. Minns inte att mina hade några spetsiga toppar utan allt var runt, om du förstår!

[Tassy]
0

Jag själv är inte så kunnig på växter, men länken är till stor hjälp för andra kunniga här på forumet, hoppas att någon kan svara dig snart Glad

[dynamitella]
0

Vad jag tänkte på direkt när du sa att den skickar ut små växter på bladen var ju någon slags ormbunke. (typ javaormbunke eller windelöv). Men de är ju varken rundade eller ljusa.

Kanske en difformis som växt flytande? De får rundare blad.

Eller en sånhär? http://aqualandpetsplus.com/Plant55.jpg

evis2
0

Nu tror jag att jag vet vad det är. En Ceratopteris cornuta.

Fanns en annons på Tradera idag. När jag hittade fler bilder, kom jag ihåg att de små plantorna även kunde användas som flytväxt.

Så nu skulle jag bara vilja ha tag i lite plantor också! Någon som har? Gärna så bredbladiga som möjligt, så de liknar mina gamla växter!

[dynamitella]
0

Det är ju en Ceratopteris cornuta på bilden jag skickade..

(watersprite på engelska).

Hade jag haft något kvar hade jag skickat det till dig gratis. Men det jag fick hem var i så dålig kvalitét att bladen bara ramlade av och blev bruna. (Köpte en hel påse full på malmös akvarieauktion).