Rom/ägg?
Hämtade lite nya fiskar från djuräffären idag, och när jag satt och beundrade mina fiskar så såg jag genomskinlig rom/ägg som satt fast på en sten. Det var väldigt små ägg, genomskinliga med en liten vit prick i.
Nyfiken som jag var, så kunde jag inte låta bli att ta upp stenen, och jag såg att det var mycket mer ägg på den. Funderar nu på om det skulle gå att lägga över stenen + äggen i en glasburk med akvarievatten i…
Det skulle både bli lättare att se hur äggen utvecklades, och jag slipper riskera att någon av firrarna äter upp äggen. Är det en dum idé? Skulle äggen klara sig i en lagom stor glasburk, utan pump?
Undrar också vad det kan vara för ägg.. Jag har platys, Ancistrus, svarta neontetror, khuliålar och neontetror.. Även några (för många..) physa.
Skulle tro på physaägg? De lägger geleliknande klumpar med ägg. Platys är levandefödare, tetrorna är romspridare bland växter, Ancistrus lägger gul/orangea ägg i grottor (som de sedan vaktar), kuhliiålar har grönaktiga ägg som de sprider vid ytan och som sedan faller neråt och fastnar i växter.
Fiskrom och yngel är annars rätt känsliga för svängande/dåliga vattenvärden så en burk skulle inte vara att rekommendera om man inte är väldigt noga med vattenbyten. Utan cirkulation/syresättning låter ytterst riskabelt. Men snäckor är (vanligen) tåliga, physor kan du nog utan problem ha i en burk om du vill studera utvecklingen närmare.
#1 Hm okej, tack för svaret. :-) Pappa kom på att vi kunde bygga en yngelkasse att lägga äggen i, men en platy hann före och åt upp äggen… Men, eftersom att det med största sannolikhet var physaägg så gör det inget, jag vill inte ha fler physa…