Krökt rygg, platy
Hej, ett par av mina platys har i olika perioder fått en krökt rygg och magrat av. De äter bra men sjärtfenan verkar som ihopklibbad. Efter ett par veckor har de dött. Vissa har varit gamla, någon bara några månader. Vad kan det vara? Det har alltid varit en sjuk fisk i taget, aldrig två sjuka. Hjälp?!
Här har du ditt svar: http://www.aquaticcommunity.com/disease/tbc.php
Som svar på hur du kan förhindra att fler blir sjuka, du måste sanera allt i ditt akvarium.
Jag tycker det låter som torpedsjukan, vilken orsakas av parasiter som får fäste hos fisken när den blir stressad/får sänkt immunförsvar pga dålig vattenkvalitet (till följd av exempelvis övermatning, för få/små vattenbyten, överbefolkning i akvariet eller en kombination av dem).
Du vet ju själv hur du sköter ditt kar, om detta är något du kan förbättra.
Googla på torpedsjuka och/eller fenklibb så får du upp en del information om både förebyggande samt behandling när fiskar insjuknat (saltbad och Sera Protozol rekommenderas, vad jag kan hitta).
Om det skulle vara fisktuberkulos som #1 skriver, räcker det inte med vilken sanering som helst, eftersom det är en bakterie behöver allt decinficeras. Vet inte hur tålig bakterien i sig är, men gissar att vanlig rengöring av allt inte är tillräckligt..
Samt behöver du använda handskar, du får inte komma i direktkontakt med vattnet, eftersom människor kan smittas av det genom minsta lilla sår eller eksem.
Hej, jag vet inte om det är torpedsjukan eller fisktuberkulos men den äter ju och är pigg. Akvariet städar jag en gång i veckan och tömmer ca 1/3-1/4 av karet. Överbefolkat, hmm. Det kan vara det. På botten har jag en liten Ancistrus, tre pansarmalar och två pakistanbotior. Sedan har jag mest platyyngel i 54liter karet. Är det för mycket. Det ser inte så fullt ut? Jag matade lite för mycket innan men jag har skärt ner på det nu. Här är en bild på karet.